شهریور, ۱۳۹۷ دپارتمان مدیریت, مقاله مدیریت, موسسه معنا

ام‌بی‌ای یا مدیریت ارشد کسب‌و‌کار (MBA) و مهندسی

امروزه نقطه قوت مهندسان است که به مطالعه ابعاد مدیریت و شاید حتی گذراندن دوره­‌ی مدیریت ارشد کسب­‌و­کار (MBA) بپردازند. اما ارتباط ام­‌بی‌­ای با مهارت­‌های بالای فنی مهندس حرفه‌­ای چیست و آیا مهندسان به‌طور خاص به دوره‌­ی ام‌­بی­‌ای نیازی دارند؟

مدرک کارشناسی ارشد و دکترا برای مهندسان در آینده اهمیت بیشتری خواهد یافت. انجمن مهندسی و نهادهای گوناگون حرفه­‌ای حال نیاز دارند تا مقام صاحب امتیاز (CEng) را کسب کنند و مهندس لیسانسه باید در مسیر مدرک معتبر تا سطح کارشناسی ارشد مهندسی درس بخواند و یا در «مقطع منطبق» (معادل با کارشناسی ارشد مهندسی) تحصیل کند. یکی از الزامات این «مقطع منطبق»، مطالعه در حوزه­‌ی مدیریت است. فارغ التحصیلان مهندسی باید به منظور کسب مقام صاحب امتیاز، مدیریت را در مقطع کارشناسی ارشد بخوانند.

یکی از راه‌­های کسب این مدرک، تحصیل در دوره­‌ی مدیریت ارشد کسب­‌وکار (ام‌­بی­‌ای) است. حدود ۲۵ درصد از دانشجویان رشته­‌ی ام‌­بی­‌ای مهندسان هستند. بنابراین، به طور فزاینده­ای انتظار می­رود فارغ التحصیلان مهندسی بیشتری در آینده این مدرک را کسب کنند. اکثر دوره‌­های ام­بی­ای تمام رشته‌­های کارشناسی را هدف قرار می­‌دهند. دانشگاه‌­های معدودی دوره‌­ی ام‌­بی­‌ای فنی را ارائه می­‌دهند. برای مثال، دانشگاه شفیلد هالام دوره‌­ی ام­بی­ای بی­نظیری در رشته‌­ی مدیریت صنعتی ارائه می­‌دهد.

اگر مهندسان می­‌خواهند مدیران ارشد در صنعت تولیدی شوند، مهم است که دانش و مهارت­‌های خود را در حوزه­‌ی مدیریت گسترش دهند. آنان که در حال حاضر مدرکی فنی کسب کرده­‌اند، با گرفتن مدرک ام‌­بی‌­ای می­‌توانند تحصیلات خود را در حوزه‌­های گسترده‌­ی مدیریت تکمیل کنند که معمولا شامل موضوعاتی مثل امور مالی، بازاریابی، مدیریت منابع انسانی، رفتار سازمانی و راهبرد مدیریت است. از این رو، مهندسان این فرصت را دارند تا با ترفیع سریع به سمت مدیریت ارشد به سرعت در حرفه‌­ی خود پیشرفت کنند.

همچنین کسب این مهارت از آن جهت حائز اهمیت است که نقش مهندس تغییر می­کند- در یک شرکت صنعتی، احتمال دارد مهندس مدیری شود که باید شیوه‌­ها و فن­آوری جدید را پیاده کند. از این رو، در یک سازمان مدرن، مهندس اغلب به مدیر اولیه‌­ی تغییر تبدیل می­‌شود که مجددا به مهارت­‌ها و یادگیری ویژه‌­ای نیاز دارد.

ام‌­بی‌­ای به مهندسان عمق و زیربنای وسیعی اعطا کرده است که مدارک فنی‌­شان فاقد آن بود. بنابراین، دوره‌­های ام­‌بی‌­ای معمولا تنها برای آن دسته از فارغ‌­التحصیلانی است که دارای سابقه‌­ی کاری باشند. به اشتراک­‌گذاری این تجربه در کلاس‌­های سمینار یکی از مزایای تحصیل در دوره­‌ی ام‌­بی‌­ای است. دانشجویان بالغ که معمولا به صورت پاره‌­وقت تحصیل می­‌کنند، می‌­توانند این تجربه‌­ی ارزشمند را با خود به کلاس­هایشان بیاورند. معمولا در تکالیف لازم است که دانشجویان با استفاده از شرکت خود به عنوان مطالعه‌­ی موردی، نظریه را به دنیای کار مرتبط سازند. بنابراین، دانشجو فرصت می­‌یابد تا عملکرد شرکت را در حوزه­‌های خارج از نقش‌­های مهندسی، با عمق بیشتری درک کند. شرکت نیز می­‌تواند به واسطه­‌ی نتایج خروجی کار دانشجو از این اقدام بهره ببرد. حتی پیشنهادات نیز می‌­تواند پیاده شود!

در تمام دوره­‌های ام­‌بی‌­ای لازم است تا دانشجو یک پروژه‌­ی اصلی را بردارد که در قالب پایان­‌نامه نوشته می­‌شود. این پروژه معمولا اکثر واحدهای تدریس شده در دوره را دربرمی‌­گیرد. در موارد مربوط به مهندسان، آنان معمولا ابعاد مهندسی یک شرکت را با چند مورد یا تمام واحدهای تدریس شده مرتبط می­‌کنند. یک نمونه از این موارد می‌­تواند بررسی زنجیره‌­ی تامین برای محصولات مشخص در شرکت یا راهبرد بازاریابی برای توسعه و راه‌­اندازی محصول جدید باشد.

واضح است که هم شرکت‌های حمایت‌کننده و هم دانشجویان از این کار بهره می‌برند. بنابراین، فارغ‌التحصیلان ام‌بی‌ای مهندسی هم در دانش، مهارت‌ها و تکنیک‌های مدیریت و هم در توانایی‌های مهندسی فنی خود به خوبی تقویت می‌شود.

داشتن مدرک ام‌­بی‌­ای به مهندسان اعتماد به نفس می­‌دهد تا این مهارت‌ها را برای گسترش «راهبردهای رشد» شرکت­‌هایی که در آن استخدام شده‌­اند، به کار برند. این افراد به مهره‌­هایی ضروری و مطلوب تبدیل می­‌شوند.

در آینده، این مهندسان در میان کسانی خواهند بود که قوانین را تعیین می­‌کنند و درباره باید و نباید مسیر سازماندهی و مدیریت شده سازمان، انجام شود، مذاکره و گفتمان می‌­کنند.

منبع مقاله:

science-engineering

مترجم:

 ندا رحمانی

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

درباره نویسنده