مهر, 1397 دپارتمان مدیریت, مقاله مدیریت, موسسه معنا

بازاریابی گوگل: 5 اصل برای خلق کمپین‌های دیجیتالی تاثیرگذار

امروزه ارتباط با مشتریان به معنای خلق تجربه‌هایی است که باعث غنی شدن زندگی آنها می‌شود. در این مقاله، گریس لیو، مدیر رسانه بخش آسیا و اقیانوسیه گوگل، تحلیل می‌کند که چگونه تیم‌اش به منظور ارائه کمپین‌های دیجیتالی جذاب‌تر و تاثیرگذارتر در جهان نامنظم امروز بر شخصی‌سازی تمرکز کرده‌اند.

مصرف کنندگان امروزی بیش از هر زمان دیگری، هشیار هستند. آنها می‌دانند چه می‌خواهند و برای درک چیزی که دنبالش هستند، تحقیق می‌کنند. مسلما زمانی که بتوانید کل دنیا را در سرانگشتان خود نگه‌دارید، همه چیز آسان‌تر خواهد بود. همه این‌ها برای بازاریابان به این معنی است که نقش آنها تغییر کرده است. تا به امروز فروش عالی به معنای درک و برطرف کردن نیاز کاربران، جذب کردن آنها، و استفاده از ابزار مناسب برای ارائه پیام مناسب به فرد مناسب در زمان مناسب بود. اما دنیای سریع امروز به رویکردهای جدیدی احتیاج دارد و شخصی‌سازی در این رویکردها نقش مهمی را ایفا می‌کند.

امروزه، برای موفقیت در بازار، فروشندگان باید نقش هر کانال رسانه‌ای را بشناسند و بدانند که این رسانه‌ها چگونه با یکدیگر برخورد می‌کنند. در این مقاله، پنج اصل در این زمینه معرفی می‌‌شود:

1- مشتری را در جایگاه اول قراردهید.

فروشندگان اغلب جذب پیام می‌شوند، اما بهترین روش بازاریابی به برندها مربوط نمی‌شود. بلکه این مسئله مربوط به بهبود و اصلاح زندگی مصرف‌کنندگان است. برای این کار باید از درک صحیح مصرف‌کننده شروع کنیم.

روش‌های تحقیق سنتی همچنان درگیر زمان‌های انتظار طولانی و اندازه نمونه کوچک‌تر هستند. اینجاست که دنیای دیجیتال، فرصت‌های منحصر به فرد خود را آشکار می‌کند: ارزیابی‌های مصرف‌کننده گوگل در زمان اجرا، گروه‌های متمرکز را ارائه می‌کند و گوگل ترند دسترسی فوری به داده‌ها و دیدگاه را ممکن می‌سازد. هردوی این ابزارها درک بهتری از چگونگی انحصار مخاطبان و بازار ارائه می‌کنند. بنابراین فرضیه‌ها در مورد علایق و تصمیم مشتریان تایید می‌شود.

ابزارهای اندازه‌گیری مانند گوگل آنالیتیکس، یوتیوب آنالیتیکس، و فایربیس به ما کمک می‌کنند که تاثیر کمپین‌ها را اندازه‌گیری کنیم و به سوال‌های زیر پاسخ دهیم: “مردم به کدام ابزار، خوب پاسخ می‌دهند؟ و “چگونه می‌توانیم تجربه کاربری را بهبود ببخشیم؟”

زمانی که ما کمپین “#قبل_از_این_که_بروید، نگاه_کنید” را برای گوگل مپ در هند راه اندازی کردیم، متوجه شدیم که به علت باد و باران‌های غیرمترقبه و جشن‌هایی مانند عروسی، در ترافیک گیر کردن یک امر عادی است. اکثر مسافران نمی‌دانند که ویژگی زمان انتظار ترافیک می‌تواند شرایط جاده را از قبل اطلاع داده و مسیرهای جایگزین را پیشنهاد دهد. همین موضوع باعث پیشروی هدف کمپین ما شد. در این کمپین، با راهنمایی مسافران، آنها را نسبت به این موضوع آگاه کردیم که قبل از راه افتادن در جاده، تغییرات ترافیکی را به صورت زنده در گوگل مپ بررسی کنند. نتایج: به رشد 40% ای در کاربران فعال روزانه رسیدیم و از همه مهم تر، زندگی مردم را آسان‌تر کردیم.

2- بدانید مصرف کنندگان کجا وقت می‌گذرانند؟

در گذشته، فروشندگان برای ارسال پیام‌های خود از کانال‌های محدودی استفاده می‌کردند. امروز اوضاع فرق کرده است. در حال حاضر، چالش جدید فروشندگان پاسخ به این سوال است که «بهترین کانال برای دستیابی به مشتریان مناسب چیست؟»

در اکثر کشورهای آسیا و اقیانوسیه، تلویزیون به‌عنوان پخش‌کننده اصلی ویدئویی، به سرعت جای خود را به موبایل داده است. در واقع، مردم با کمک موبایل تصمیمات زندگی خود را می‌گیرند. میانگین مصرف‌کنندگان قبل از هر خریدی، از چهار ارتباط آنلاین استفاده می‌کنند. یعنی، استفاده از بازاریابی دیجیتال در استراتژی فروش، برای هر فروشنده عضو آسیا و اقیانوسیه بیش از هر مسئله‌ دیگری اهمیت دارد.

برای مثال، زمانی که ما یک برنامه پرداخت موبایلی را راه اندازی کردیم، اولین اولویت‌مان بعد از راه‌اندازی، اجرای دانلودها و تبادلات کاربر بود. با به کارگیری یک کمپین اپلیکیشن عمومی همراه با ارجاعات و مشوق‌ها، برنامه سریعا به 350 میلیون نقل و انتقال رسید. شما با دانستن این موضوع که مردم چگونه با هر کانال برخورد می‌کنند، می‌توانید بودجه خود را در جایگاه مناسب خرج کنید و مطمئن شوید که جذاب‌ترین و مرتبط ترین تجربه‌ها را به دست می‌آورید.

3- خلاقیت شخصی را در مقیاسی بزرگ توسعه دهید

در گذشته، بخش اعظمی از دیدگاه مشتریان توسط پیام‌های یک طرفه شکل گرفته بود، اما مشتریان امروزی در جایگاه پیش‌برنده اوضاع قرار گرفته‌اند. فناوری مشتریان و برندها را به یکدیگر متصل کرده‌است. در واقع، مشتریان به دنبال مناسب‌ترین و مرتبط ترین برندها با نیازهای خود هستند.

اگر به دنبال جذب مشتریان هستید، باید یک ارتباط شخصی با آنها ایجاد کنید. با دیدگاه و نظر یک مصرف‌کننده شروع کنید و چشم‌انداز و ویژگی‌های دقیقی به دست آورید. در نتیجه مشتریان خبره زیادی کسب می‌کنید. در این روش، بازاریابی دیجیتال در مرکز بازار قرار دارد و به ما کمک می‌کند، متوجه شویم که در بازار، چه چیزی علامت می‌خورد. بنابراین خلاقیت سفارشی و مخصوصی در مقیاس بزرگ ارائه شده و به ما اجازه می‌دهد که براساس بسترها و رویکردهای فرهنگی، اصلاحات همزمان را اجرا کنیم.

4- آزمایش کنید، آزمایش کنید و باز هم آزمایش کنید.

در رسانه‌های در حال تغییر امروزی، یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها اندازه‌گیری تاثیر کمپین است. آزمایش‌ها نظم جدیدی به خود گرفته‌اند، و فرصت‌های خلاقانه به ما اجازه می‌دهد که استانداردها را بشکنیم و خطرات محاسبه شده انجام دهیم. با دیدگاه‌های مشتریان، بهتر متوجه این موضوع می‌شویم که چگونه به روش به یادماندنی و محترمانه‌ای می‌توانیم به مشتریان دست یابیم.

کمپین‌های دیجیتالی به ما این امکان را می‌دهد که تغییرات خلاقانه را آزمایش کنیم، یا قبل از ورود به بازار، موثرترین کانال را پیدا کنیم.

البته، شما مجبور نیستید ایده‌های بزرگ را امتحان کنید. همانطور که ما در کمپین گوگل مپ متوجه شدیم، بررسی ایده‌های کوچک نیز می‌تواند اثر قابل توجهی داشته باشد. برای مثال، ما آزمایش کردیم که آیا یک تصویر یک دقیقه ای و ثابت از نام تجاری در ابتدای ویدئوی تبلیغاتی چقدر بر آگاهی مخاطبین تاثیر می‌گذارد. ارزیابی‌های برند لیفت نشان دادند که تصویر واضح و برجسته برند باعث 10 % افزایش آگاهی مخاطب در مناطق کلیدی مختلف می‌شود، بنابراین ما با اصلاح ترتیب ویدئو، فرایند بهینه‌سازی را انجام دادیم.

5-   یک داستان ثابت تعریف کنید.

امروزه، مردم به اطلاعات پراکنده توجه‌ی نمی‌کنند. در عوض، بین پلت‌فرم‌ها، دستگاه‌ها و صفحه نمایش‌های مختلف می‌گردند. به همین دلیل است که به‌منظور موثر بودن برند، داستان برند باید در هر ارتباطی ثابت باشد. هیچ‌کس دوست ندارد یک داستان را نصفه بشنود، یا یک قسمت را چندین بار بخواند. اما حقیقت این است که اکثر تبلیغ‌کنندگان همچنان به‌صورت پراکنده و گسترده با برندها، آژانس‌های خلاق و رسانه‌ها کار می‌کنند. در واقع هر کدام از آنها موضوعات مختلفی را دنبال می‌کنند.

یکی از بزرگترین فرصت‌های به‌دست آوردن بهره‌وری، اتخاذ روشی کل‌نگر در کمپین است. برای مثال، در حین اختصاص بودجه رسانه، و در زمانی که مصرف‌کنندگان عملکرد رسانه و برند شما در نهایت به صورت یک کمپین مشاهده می‌کند، چرا بودجه آنها را تفکیک می‌کنید؟

دوره‌های مرتبط:

سمینار کاربردی بهینه سازی سایت (سئو)  
استفاده از بازاریابی دیجیتال برای ایجاد یک اثر پرمعنا

استفاده از دیدگاه‌ها و ابزارهای دیجیتال به ما کمک می‌کند که بیشتر و بیشتر مصرف‌کننده خود را بشناسیم، و در عوض رویکرد دست‌یابی به کمپین‌های مان را تغییر دهیم. آموختیم که مصرف‌کنندگان کجا هستند و چه بستری را برای ارتباط با ما انتخاب می‌کنند. بهترین روش فروش با علایق مشتریان آغاز می‌شود و با علایق واقعی تمام می‌شود و نفوذ دیجیتال همچنان ادامه می‌یابد و به ما فرصت‌های بیشتری برای ارتباط معنادار و موثرتر با مشتریان می‌دهد.

منبع مقاله:

thinkwithgoogle

ترجمه:

موسسه معنا

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

درباره نویسنده