شهریور, 1397 دپارتمان ارزیابی و توسعه, مقاله ارزیابی و توسعه, موسسه معنا

برند رهبری شما چیست؟

ز زمان انتشار کتاب تام پیترز به نام «برندی به نام شما» در شرکت فست، برندسازی شخصی از ایده­‌ای بلندپروازانه به مبنایی حرفه‌­ای تبدیل شده است. اما چقدر در مورد ایجاد برند رهبری‌تان فکر کرده‌­اید؟

افراد زیادی برندهای حرفه­‌ای می­‌سازند و هویت دیجیتال ایجاد می‌­کنند اما افراد معدودی نگاهی زیرکانه­ نسبت به برند رهبری­‌شان دارند. به‌خصوص افرادی که به‌تنهایی کار می‌کنند بیشتر احتمال دارد که برند رهبری­‌شان را نادیده بگیرند.

 

برند رهبری­­تان با روش­هایی که رفتار کرده، واکنش نشان داده و تعامل می­کنید، ساخته می­شود. این نام به کارآمدی شما مرتبط است.

نقش متخصص باسابقه‌­ای را در نظر بگیرید. این مشارکت‌­کنندگان فردی نقشی حیاتی را در قالب مهندس، طراح، متخصص پزشکی، کارشناس بازاریابی یا تدارکات و امثال آن ایفا می‌­کنند. انتظار می‌­رود این افراد نقش مدیریت پروژه را بر عهده گیرند یا در تیم­‌های چندعملکردی، عهده‌دار مسئولیت‌های اصلی باشند.

اگر متخصصی باسابقه هستید، نمی‌­توانید به تخصص زمینه‌­ای‌­تان برای انجام کار تکیه کنید. اگر قرار است که بر دیگران تاثیر بگذارید، یا در قالب یک تیم کار کنید و نتیجه‌­ای کسب کنید، باید رهبر نیز باشید.

درست به‌همین صورت، رهبران همراه با مهارت­‌های حرفه­ایشان به پتانسیل­‌های بالایی برای گسترش مهارت­‌های رهبری نیاز دارند. هنگامی که به دنبال تجارب مورد نیاز برای کسب نقش‌­های تاثیرگذارتر و دنبال کردن مسیر مدیریت هستید، باید مهارت و شهرت خود را به عنوان رهبر نیز ایجاد کنید.

پس، برای ساخت برند رهبری چه چیزی لازم است تا هم حرفه و هم سازمان‌تان را رونق بخشد؟

نکاتی را که با شرکت­‌کنندگانِ دوره‌­ی مبانی­­ رهبری، که عموماً به‌تنهایی کار می‌کنند، به اشتراک گذاشته‌ایم، در ادامه ملاحظه می‌کنید:

1- به «فرایند» فکر کنید نه به «سمت». رهبری یک فرایند است نه یک سِمَت. رهبری یعنی کار کردن با سایرین به روش‌­هایی است که رهنمود و سازگاری ایجاد کرده و تعهد به‌وجود می‌­آورد.

افرادی که تمایل به کار انفرادی دارند به جای آنکه دنبال فرد دیگری باشند که رهبر شود، باید از خودشان بپرسند: «من برای فرایند رهبری چه چیزی به ارمغان می‌­آورم؟» و بپرسند «چطور می­توانم برای فرایند رهبری کارآمد در گروهم یا در تیم پروژه­ام متناسب باشم؟»

2- برندتان را درک کنید . دوست داشته باشید یا نداشته باشید، همین الان هم برند رهبری دارید. شما بر اساس نحوه‌­ی به انجام رساندن امور و نحوه‌­ی تعاملتان با دیگران شهرتی کسب کرده‌­اید.

برای نفوذ برند رهبری­­‌تان یا برای هدایت این نام در راستایی متفاوت، باید تصویری روشن به‌دست آورید که امروزه سایرین چه برداشتی از شما دارند. توجه کنید که چطور کار می­‌کنید- نه فقط اینکه چه چیزی می‌­دانید یا چه کاری را به انجام می‌­رسانید. چطور یاد می‌­گیرید؟ چطور اطلاعات را به اشتراک می­‌گذارید، تصمیم می‌­گیرید، و دیگران را تحت تاثیر قرار می‌­دهید؟ چطور روابط را به وجود آورده و آن را تقویت می‌­کنید؟

فقط با توجه به این سوالات، بینش کسب می­‌کنید. همین­طور باید با همسالان، مربی و رئیستان نیز بررسی کنید- یا به دنبال فرصت­هایی برای بازخورد رسمی یا برنامه‌­ی توسعه‌­ی رهبری باشید- تا تصویر بهتری از برند رهبری‌­­تان به دست آورید.

3-  کنترل را در دست بگیرید.  شما مسئول برند رهبری­­‌تان هستید، پس در یادگیری و پیشرفت خود به عنوان رهبر سرمایه­‌گذاری کنید. رییس یا سازمان‌تان به شما نمی­‌گوید که دقیقا چه چیزی نیاز است یا ابزارها و تجاربی که کارآمدی شما را رونق می­‌بخشد، در اختیارتان قرار نمی‌­دهد.

وقت بگذارید تا درباره‌­ی شغل فعلی و حرفه‌­ی آینده‌­تان فکر کنید. برند رهبر‌‌ی‌­­تان امروزه چطور از کارتان حمایت می­‌کند؟ اگر م‌ی­توانستید کارآمدتر باشید، چه اتفاقی می‌­افتاد؟ رهبری چطور می­تواند در دستیابی به این هدف کمک‌تان کند؟ به‌منظور بهبود مهارت­‌های رهبری‌تان و تکمیل کردن برند رهبری­­‌تان چه چیزی را باید یاد بگیرید یا در آن تغییر ایجاد کنید؟

4- برند رهبری­­تان را زندگی کنید. کارفرمایان‌تان می­‌خواهند تا آنجا که می­‌توانید کارآمد باشد. همکارانتان نیز چنین می­‌کنند.

اما سرمایه‌­گذاری بر روی خودتان به عنوان رهبر برایتان مزایایی نیز دارد. این کار می‌­تواند رضایت شغلی‌تان را بهبود بخشد و روزن‌ه­ای را رو به فرصت­‌های جدید هم در حال و هم در آینده باز کند.

مدیران مجرب و متخصصان خبره به ما می­‌گویند که ای کاش در اوایل شغل‌شان مهارت‌­های اساسی رهبری بیشتری را گسترش می‌­دادند. با توجه به منظر اقتصادی و استخدامی در حال تغییر و غیرقابل پیش­بینی، ایجاد و زندگی برند رهبری‌­تان بیش از هر زمان دیگری مهم است.

اصول رهبری: نه فقط برای مدیران

اگر کارشناسی خبره یا مدیر ارشدِ جاه­‌طلبی هستید، نقش خود را به عنوان رهبر نادیده نگیرید. توسعه­‌ی رهبری صرفا برای افرادی با سمت «مدیر» نیست.

افرادی که به‌صورت انفرادی کار می‌کنند برای کار موثر بر روی تیم­‌های پروژه، موفقیت در وظایف بزرگ‌تر یا پیچیده­‌تر و برآوردن اهداف راهبردی به مهارت‌­های رهبری نیاز دارند.

برنامه‌ی اصول رهبری ما دوره‌­ای قوی و دو روزه است که توانایی شما را در موارد زیر ارتقا می‌دهد:

  • تکمیل دیدگاهی جدید در مورد فرایند رهبری و اینکه چگونه می­‌توانید در نقش فعلی‌تان رهبری کنید.
  • درک سبک­‌های متفاوت یادگیری و استفاده از این اطلاعات برای بهبود ارتباطات و رابطه با دیگران.
  • بهبود فهم بین فردی و مهارت­‌های تاثیرگذاری.
  • شناسایی و پرورش روابط کلیدی برای کارآمدتر بودن در نقش‌­های فعلی و آتی.
  • تربیت و تکمیل برند رهبری­ شخصی‌­تان.
  • ایجاد و کار کردن بر روی طرح پیشرفت شخصی‌­تان
منبع مقاله:
CCL
ترجمه:

موسسه معنا

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

درباره نویسنده