بهمن, 1397 دپارتمان آموزش‌های کوتاه مدت, مقاله آموزش, موسسه معنا

تدوین برنامه‌ آموزشیِ موثر برای کارکنان

تدوین برنامه‌ آموزشی موثر برای کارکنان مزایای متعددی هم برای آنها و هم شرکت فراهم می‌آورد، اما تنها به شرطی که به دقت برنامه‌ریزی شده و به درستی اجرا شود. درک صحیح از سیاست‌ها، وظایف شغلی، اهداف و فلسفه‌ی شرکت، منجر به افزایش انگیزه، روحیه و بهره‌وری برای کارکنان و سود بیشتر برای کسب‌وکارتان می‌شود. آموزش ابزاری برای هدفی خاص است، بنابراین درنظر داشتن اهداف در طول مراحل طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌ آموزشی‌تان به ایجاد برنامه‌ای مشخص و موثر کمک خواهد کرد

تعریف نیازها و اهداف

نیازهای شرکت خود را با شناسایی نقاط ضعفی که آموزش در آنها مفید خواهد بود، تعریف کنید. مثال‌ها ممکن است شامل نحوه‌ی استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات اداری یا چگونگی سیاست‌ها و فرآیندهای شرکت، مدیریت زمان و حل اختلاف باشد.

اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت شرکت را تعریف کنید و آموزش‌های احتمالی را برای دستیابی به این اهداف طراحی کنید. مثال‌ها ممکن است شامل افزایش بهره‌وری، بهبود خدمات مشتری یا بهبود روابط کارکنان باشد.

واحدهای آموزشی فردی را بر اساس نیازها و اهداف تعریف شده‌ی خود بسازید. آموزش‌ها ممکن است توسط شرکت‌های آموزشی اجرا شود یا توسط عضوی از کارکنان درون سازمان که در زمینه‌ی آموزش کارکنان سازمانی باتجربه است.

شناسایی کارکنان و برنامه‌ریزی

آموزش‌های خود را با شناسایی افراد یا گروه‌هایی که احتمالا نفع می‌برند، برنامه‌ریزی کنید. بعضی واحدهای آموزشی مانند آنهایی که سیاست‌های شرکت و مدیریت زمان را پوشش می‌دهند، باید برای همه‌ کارکنان ارائه شوند. آموزش مبتنی بر مهارت، مانند چگونگی استفاده از بخشی از تجهیزات یا انجام وظیفه‌ی شغلی خاص، ممکن است تنها به کارِ کارکنانی بیاید که مشاغل آنها مستقیما تحت‌تاثیر چنین دانشی است.

برگه‌ای با نام هر یک از کارکنان در ستون سمت راست تهیه کنید و واحدهای آموزش فردی را در طول ردیف بالا قرار دهید. از کادر‌های مشخص رنگی در کنار نام کارکنان تحت واحدهای آموزشی که کارکنان باید بگذرانند، استفاده کنید. همان‌طور که آموزش انجام می‌شود، مربی تاریخی را در کادرهای رنگی وارد می‌کند که نشان می‌دهد کارمند نیاز آموزشی را برآورده کرده است. این برگه، که ماتریس آموزشی نامیده می‌شود، ابزاری مفید و ضروری برای پیگیری اهداف است.

برنامه‌ آموزشی منظمی را برنامه‌ریزی کنید که نیازهای آموزشی را در چارچوب زمانی مشخصی برآورده می‌کند. آموزش دادن تمام کارکنان فعلی نیاز به زمان دارد، بنابراین آموزش‌های خود را در طول دوره‌های آهسته و یا بعد از ساعات کاری برنامه‌ریزی کنید تا از اختلالات کاری ناخواسته جلوگیری کنید. صاحبان کسب‌وکار باید تشخیص دهند که آموزش، سرمایه‌گذاری در آینده‌ی کسب‌وکار است. بنابراین، باید انتظار هزینه‌های آموزشی و زمان بدون فعالیت را داشته باشند.

پیاده‌سازی

واحدهای آموزشی را به ترتیب اهمیت پیاده‌سازی کنید. اگر خدمات مشتری یا مدیریت زمان مسائل اصلی هستند، ابتدا این جلسات آموزشی را برگزار کنید.

هر زمان که ممکن باشد، از مربی حرفه‌ای یا کارمندی باتجربه استفاده کنید. تعامل مربی با مخاطب و ارائه مطالب مهمترین عامل در اثربخشی آموزش است.

از ابزارهای چند رسانه‌ای استفاده کنید. سازمان‌های آموزش حرفه‌ای علاوه بر مطالب نوشته شده، از اسلاید، تخته وایت‌برد و فیلم استفاده می‌کنند. آزمون‌ها، جلسات پرسش و پاسخ، بازی‌ها و یا نقش بازی گاهی اوقات در برنامه گنجانده می‌شوند تا شرکت‌کنندگان را بیشتر مشارکت دهند.

فرم بازخورد کارکنان تهیه کنید تا آموزش‌ها را ارزیابی کرده و نظرات و عقاید مربوط به اثربخشی درک‌شده از جلسه‌ی آموزشی را جمع‌آوری کنید. مؤثرترین واحدها و برنامه‌های آموزشی آنهایی هستند که در صورت نیاز بهبود یافته یا مورد اصلاح قرار می‌گیرند و بازخورد شرکت‌کنندگان باید جدی گرفته شود تا برنامه را رشد داده و تاثیر آن را اندازه‌گیری کند.

آموزش را به بخشی از جهت‌گیری هر کارمند جدید برای پیشرفت تبدیل کنید. احتمالا با کارکنان کنونی کارهای زیادی انجام می‌دهید، اما تازه استخدامی‌ها اولین کاندیداها برای آموزش در اولین روزهای کاری خود هستند.

نکته

زمان هر آموزش را به حداکثر 60 تا 90 دقیقه یا کمتر محدود کنید. این کار، برنامه‌ریزی را قابل پیش‌بینی می‌کند و به جلوگیری از تجربه‌ی سرریز شدن اطلاعات از ذهن کارکنان کمک می‌کند. لازم نیست چرخ را دوباره اختراع کنید! بسیاری از برنامه‌های موثر آموزشی برای خریداری در دسترس هستند که ممکن است برای تناسب با کسب‌وکارتان سفارشی شود یا به همان صورت استفاده شود.

اخطار

همه‌ی مدیران و سرپرستان باید در مفاهیم ارائه شده سهیم باشند و خودشان آموزش‌دیده باشند. بدون حمایت و درک مدیریت، برنامه‌های آموزشی این خطر را دارند که فایده‌ی کمی داشته باشند یا بی‌فایده باشند. از آموزش صرفا به عنوان اقدام انضباطی یا حین بروز مشکلات استفاده نکنید. یکی از اهداف آموزش پیشگیری از مشکلات قبل از وقوع آنها است.

منبع مقاله:

smallbusiness

ترجمه:

موسسه معنا

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

درباره نویسنده