شهریور, ۱۳۹۷ دپارتمان آموزش‌های کوتاه مدت, مقاله آموزش, موسسه معنا

دستورالعمل آموزش کارکنان چیست؟

لازم است کارکنان بر مبنای منظمی آموزش ببینند تا با جدیدترین تحولات، فن‌­آوری‌­ها، و نرم‌­افزارها آشنا شوند و برای شرایط پیش­‌بینی نشده آماده باشند.

دستورالعمل‌­های آموزش کارکنان راهنماهای کوچکی هستند که مدیران آموزشی برای مراجعات بعدی کارکنان به آنان می­دهند که شامل اطلاعات مرتبطی است که در جهت ارتقای قابلیت­‌های کارکنان به آنها کمک می‌کند و در نهایت باید بهره­‌وری سازمان را افزایش دهد. افراد تمایل دارند بعد از یک دوره­‌ی زمانی مشخصی مسائل را فراموش کنند.

راهنمای آموزش کارکنان به آنان کمک می­‌کند تا هر آنچه را که در جلسات مختلف آموزشی به آنها تدریس شده است، به خاطر آورند. همچنین می­‌توانید نام زیبایی برای دستورالعمل آموزشی­‌تان انتخاب کنید.

دستورالعمل­ آموزش کارکنان حاصل تلاش جمعی مربیانی است که اطلاعات، رویدادها، و به‌­روزرسانی­‌های جدید برای کارکنان را کنار هم می‌­گذارند تا به آنان در جهت کسب مهارت­‌ها و آموزه‌­های جدید کمک کنند. هدف غایی چنین دستورالعملی­ کمک به کارکنان در مسئولیت­‌های جاری و نیز وظایف آتی­‌شان است.

دستورالعمل­ آموزش کارکنان می­‌تواند به دو شکل باشد. یک مدل، اطلاعات عمومی را درباره­‌ی سیاست­‌ها و قوانین و ضوابط شرکت ارائه می‌­دهد که هریک از کارکنان صرف‌نظر از سمتش باید آنها را دنبال کند.

این دستورالعمل­  که باید روزی که کارمند قدم به سازمان می­‌گذارد به او داده شود، به او کمک می‌­کند تا سیستم­‌های داخلی شرکت را درک کند.

چنین دستورالعمل­‌هایی ، بینش دقیقی را نسبت به زمان­بندی­‌ها، آداب پوشش، قوانین کار، تکنیک‌­های امنیتی، زمان­‌بندی ناهار، سیاست ترک شرکت، سلسله‌­مراتب، سیستم گزارش‌­دهی، سیستم نمره­‌دهی و امثال آن ارائه می‌­دهد. این دستورالعمل‌­ها تنها شامل اطلاعات کلی است که در مورد تمام افرادی که مستقیم با سازمان ارتباط دارند، قابل اعمال است

باور کنید هیچ­کس به خاطر نمی­‌آورد که در اولین روز پیوستنش به شرکت چه چیزی به او گفته شده است. بگذارید همه چیز به شکل مکتوب در اختیار کارکنان باشد تا در موارد سردرگمی و سوءتفاهم بدان رجوع کنند. کارکنان همچنین می‌­توانند بدون ایجاد مزاحمت برای مافوق یا همکارانشان به دستورالعمل­ آموزش کارکنان رجوع کنند. دستورالعمل­ آموزش کارکنان همچنین شفافیت را در تمام سطوح تضمین می‌­کند. قوانین برای همه یکسان است خواه فرد متخصص فروش، مدیر اجرایی یا نایب رئیس باشد.

سایر انواع دستورالعمل‌­­های آموزش کارکنان دستورالعمل­‌هایی هستند که اطلاعات مرتبط با پروژه­‌ی مشخص، سمت یا وظیفه را ارائه می­‌دهند. چنین راهنماهای آموزشی در راستای حوزه‌­های مسئولیت و تخصص کارکنان طراحی شده‌­اند. این دستورالعمل­‌ها اطلاعات مشخصی را در مورد چگونگی انجام وظیفه‌­ای خاص ارائه می‌­دهند و به کارکنان در راستای کسب مجموعه مهارت‌­های بیشتری که به آنان کمک می­‌کند از همکارانشان پیشی بگیرند یاری می‌رساند. تا نشانه‌‌ای از خود به جای گذارند. چنین دستوالعمل‌های آموزشی می‌توانند بر وظایف و نقش‌های خاص نیز تمرکز کند.

 

همچنین این دستورالعمل­‌ها، کارکنان را راهنمایی می­‌کند تا وظایفشان را در کمال مطلوب انجام دهند و در صورتی که در جایی گیر کرده‌­اند، به آنان کمک می­‌کند. دستورالعمل­ آموزش کارکنان برای متخصص بازاریابی از دستورالعمل مدیر اجرایی سیستم اطلاعاتی مدیریت (MIS) متفاوت است. متخصص بازاریابی به آموزش درباره‌­ی تثبیت موقعیت نام تجاری، مهارت‌­های نرم، مدیریت زمان، مهارت­‌های ارائه، مهارت‌­های گوش دادن موثر و امثال آن نیاز دارد. دستورالعمل­ آموزش کارکنان مدیرا اجرایی MIS باید در مورد قالب‌­های گزارش­‌دهی، اکسل و غیره روشنگر باشد.

دستورالعمل­‌های­ آموزش کارکنان باید اطلاعات صحیح و مرتبط داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که این دستورالعمل­‌ها اشتباهات دستور زبان و املایی نداشته باشند. از اصطلاحات فنی پیچیده که ممکن است درکشان برای افراد دشوار باشد، استفاده نکنید. قالب آموزش کارکنان باید در قالبی باشد که بتوان آن را «آسان دنبال کرد.»

منبع مقاله:
MSG
نویسنده:

ندا رحمانی

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

درباره نویسنده