بهمن, ۱۳۹۷ بدون نظر دپارتمان آموزش‌های کوتاه مدت, مقاله آموزش, موسسه معنا

عوامل موثر بر آموزش کارکنان- بخش اول

برنامه‌ی آشناسازی کارکنان، فرآیندی کلی است که در آن، اطلاعات لازم در مورد شغل، مسئولیت‌ها، همکاران و محل کار به کارکنان جدید ارائه می‌شود. این فرآیند جامع به کارکنان جدید فرصت می‌دهد تا در نقش‌های جدید خود در شرکت، همچنین در بخش‌ها و تیم‌هایی که برای آنها تعیین شده ­است، احساس راحتی کنند. برنامه آشناسازی کارکنان زمانی موثر خواهد بود که شما به سئوالات کارکنان جدید خود پاسخ دهید و نگرانی‌های آنها را مورد رسیدگی قرار دهید. برنامه‌ی آشناسازی کارکنان موجب می‌شود تا آنها از تمام سیاست‌های شرکت و همچنین آنچه از آنها به عنوان کارمند انتظار می‌رود، آگاه شوند. همچنین، این برنامه موجب می‌شود با نقش‌های جدید خود در شرکت راحت باشند.

برنامه‌ آشناسازی برای کارکنان جدید نیز مهم است. برنامه‌ آشناسازی کارکنان اساساً یک رابطه‌ جدید بین کارفرما و کارکنان ایجاد می‌کند. کارکنان با همکاران و مدیران آشنا می‌شوند. برنامه‌­ای که بتواند مسئولیت‌های کارکنان و انتظارات شرکت از آنها را به‌درستی به کارکنان انتقال دهد، موجب سرعت بیشتر در دستیابی به بهره‌­وری آنان خواهد شد.

برنامه‌های توجیهی مناسب حتی می‌توانند موجب کاهش جابجایی‌های شغلی کارکنان شوند، زیرا سوءتفاهم‌های کمتری در مورد انتظارت پیش می‌آید. هنگامی که شرکت شما سیاست مشخصی برای فرآیند برنامه‌ی آشناسازی کارکنان داشته باشد، تمام کارکنان جدید شما تحت آموزش مشابهی قرار خواهند گرفت و در طول سال، همان اطلاعات را دریافت می‌کنند.

فرآیند آموزش و توسعه چیست؟

آموزش و توسعه به بهبود کیفیت عملکرد کارکنان در داخل شرکت کمک می‌کند. همچنین به این موضوع می‌پردازد که یک شرکت چقدر به دنبال افزایشِ خودشکوفایی کارکنان خود است. این کار از طریق برنامه‌ها و روش‌های آموزشی مختلف انجام می‌شود.

هر روز تکنیک‌های جدیدی به وجود می‌آیند که شرکت‌ها می‌توانند برای آموزش و توسعه کارکنان به‌کار گیرند. بااین‌حال، برخی از آن تکنیک‌­ها طی دهه‌ها باقی مانده‌اند و آزمایششان را به‌لحاظ موثر بودن پس داده‌اند. در هر برنامه­ آموزش و توسعه­ مناسب، چندین مورد از این ویژگی‌ها در هم ادغام خواهد شد. هنگامی که این تکنیک­‌ها با هم ترکیب شوند، احتمال پیشبرد یک برنامه آموزشی موثر بیشتر خواهد شد.

برنامه‌های آشناسازی شرکت

این روش، متداول‌ترین روش آموزش است و به حصول اطمینان از موفقیت کارکنان جدید در شرکت کمک می‌کند. مهم نیست که آموزش شما از طریق کتابچه­ راهنما باشد، یا به صورت جلسات دو نفره یا سخنرانی، بلکه مهم این است که اطلاعاتی را به کارکنان منتقل کنید که دربرگیرنده­ موقعیت‌های استراتژیک و تاریخی شرکت باشد.

همچنین، باید افراد اصلی در شرکت، ساختار شرکت، و بخش‌های خاص آن نیز معرفی شود. به‌علاوه، باید به‌طور دقیق به کارکنان آموزش داده شود که هر یک از بخش‌ها و دپارتمان‌های شرکت چه نقشی در دستیابی شرکت به اهداف خود دارند و در تحقق ماموریت آن بخش کمک کنند. کارکنان همچنین باید در مورد قوانین و مقررات شرکت و سیاست‌های استخدامی آن نیز آموزش ببینند.

سخنرانی‌های آموزشی

زمانی که بخواهید اطلاعاتی یکسان را در آنِ‌واحد به تعداد زیادی از افراد انتقال دهید، سخنرانی‌ها بسیار مفید هستند. مجبور نیستید جلسات تک‌به‌تک با کارکنان تشکیل دهید، و همین موضوع سخنرانی را مقرون‌به‌صرفه و موثر می­‌کند.

بااین‌حال، سخنرانی به عنوان یک روش آموزشی، معایبی نیز دارد. به دلیل آنکه سخنرانی به صورت یک‌طرفه است و تنها یک شخص خطاب به جمعیت صحبت می‌کند، ممکن است به‌نظر خسته‌کننده بیاید و تاثیر آموزشی کمتری داشته باشد. این کار واقعاً بستگی به مهارت‌های سخنوریِ فرد سخنران دارد. اگر موفق به جلب توجهِ مردم و حفظ آن به مدت طولانی نشوید، آنگاه مخاطبان خیلی سریع خود را سرگرم موضوع دیگری خواهند کرد. مشکل دیگر این است که سخنران نمی‌تواند بفهمد آیا شرکت‌کنندگان پیام او را درک نموده‌اند یا خیر.

موارد مطالعاتی

این روش آموزش، غیرمستقیم است. اساساً، برای آنالیز یادگیریِ نکات اصلی آموزش، برخی گزارش‌های عملیِ موردی به کارکنان ارائه می‌شود. گزارش موردی شامل شرح جامعی از برخی موقعیت‌های زندگی واقعی خواهد بود که ممکن است کارکنان با آنها مواجه شوند. سپس آنها باید مشکلات ارائه‌شده را به عنوان بخشی از مطالعه­ موردی تجزیه و تحلیل نمایند و راه‌حل‌های احتمالی را برای آنها حدس بزنند.

. آنها معمولا تشویق می‌شوند تا به‌صورت مستقل و حتی در صورت امکان، خارج از فضای اتاق فکر کنند. کارکنان نباید برای ارائه­ آنالیز خود از مطالعه موردی به جهت‌گیری مربی متکی باشند.

مزیت اصلی مطالعات موردی این است که از داستان‌های زندگی واقعی استفاده می‌شود. هیچ منبعی بهتر از آنالیز مشکلات و ارائه­ راه‌حل برای آنها وجود ندارد. کارکنان در برخورد با مشکلات و رسیدگی به آنها موفق به کسب تجربه­ عملی می‌شوند. آنها نیازی به بررسی نظریه‌های انتزاعی ندارند که احتمالاً به ندرت به‌شکل عملی در محل کارشان به کار می‌گیرند.

منبع مقاله:

smallbusiness

ترجمه:

موسسه معنا

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

درباره نویسنده

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.