فروردین, 1397 دسته‌بندی نشده

استراتژی‌های مدیریت تعارض در محیط کار

مترجم:
شیدا سالاروند

احتمالا همه ما در محیط کار با تعارض‌ و اختلاف نظرهایی مواجه بوده‌ایم که در روحیه‌ ما تاثیر می‌گذارند، بازدهی‌مان را محدود می‌کنند و حتی ممکن است باعث شوند مجبور شویم ‌سراغ شغل دیگری برویم. شاید ‌نتوان تعارض در محیط کار را به‌طور کامل از بین برد؛ اما اگر قادر باشید چنین اختلافی را هدایت و حل کنید خواهید دید که می‌توانید پویایی‌ خود و تیم‌تان را بهبود ببخشید و با هم به نتایجی دست پیدا کنید که برای رسیدن به آنها تلاش کرده‌اید.
باهم نگاهی به یک تعارض رایج در محیط کار بیندازیم. فرض کنیم یک مدیر جدید استخدام شده تا بر پروژه‌های خاص موجود در دپارتمان شما نظارت کند؛ اما شما اطمینان ندارید که نقش‌ها چگونه بازتعریف می‌شوند و مسئولیت‌ها به چه شکل تخصیص داده می‌شوند.
در حالی که استراتژی نوآوری به فراخور اهداف بازار متفاوت است، اما برخی از چالش‌ها جهانی هستند. ممکن است شما مدیر اجرایی و در تکاپوی مدیریت نوآوری شرکت خود باشید تا به نتایج چشم‌اندازهای‌تان برسید و یا صرفاً یک پروژه نوآورانه را دنبال‌کنید و شاید به سختی بتوانید از حمایت‌های لازم برای طرحی نوآورانه برخوردار شوید. در هر صورت، شما تنها نیستید بسیاری از رهبران کسب‌و‌کارهای موفق، خود را در چالش جستجو برای نوآوری می‌یابند.

ارتباط صادقانه و سازنده از اهمیت به‌سزایی برخوردار است

 

طبیعی است که در چنین موقعیتی احساس کنید کنترل اوضاع از دست‌تان خارج شده و از ناشناخته‌ها وحشت داشته ‌باشید. برای این که اجازه ندهید تشویش بر شما غالب شود، باید خودتان را ملزم کنید که تا حد امکان صادق و اهل ارتباط برقرارکردن باشید.
گفت‌وگویی سازنده با همتای جدیدتان می‌تواند به هر دوی شما کمک کند تا با واقعیت جدید سازگار شوید و در جهت اهداف مشترک با فشار روانی کمتر و درک بیشتر حرکت کنید.
با به کارگیری سه استراتژی زیر، می‌توانید شانس مسیری هموار را به سمت جلو به حداکثر برسانید.

دعوت‌نامه‌ای برای ملاقات درست کنید

ابتکار عمل را در دست بگیرید و با همکار جدیدتان ارتباط برقرار کنید. می‌توانید یک ایمیل بفرستید اما فراموش نکنید: این که چگونه پیام‌تان را تنظیم می‌کنید مهم است.

همدلی کنید

 

برای شروع، به این فکر کنید که فرد مقابل چه احساسی دارد. بهرحال، او به عنوان عضو جدید تیم وارد موقعیتی شده است که افراد از قبل با مسئولیت‌ها و نقش خود آشنا هستند و ممکن است این امر او را کمی دچار اضطراب کند.
حواس‌تان به تاثیر کلام در برانگیختن احساسات مثبت یا منفی انسانی در دیگران باشد. در این صورت متوجه اهمیت ایجاد حس اطمینان خاطر و احترام خواهید شد. عبارت‌هایی که در ابتدای پیام‌تان می‌نویسید می‌تواند چنین ساختاری داشته باشد: «به راهنمایی شما در زمینه‌ی … نیاز دارم» یا «اگر امکان دارد درباره‌‌ی موضوع … با هم صحبت کنیم» و یا «آیا امکان‌ دارد که …».
چنین عبارت‌هایی برای شروع مکالمه نشان‌دهنده‌ی این هستند که شما برای تجربه‌، عقیده و قضاوت همکار جدیدتان احترام قائل‌اید. این عبارات اطمینان‌خاطر می‌دهند که این دعوتی برای مبارزه نیست بلکه تلاشی خالصانه برای ایجاد تفاهم و دست‌یافتن به مصالحه است.

به پیام‌تان کیفیتی انسانی دهید

 

از آن‌جایی که ارسال ایمیل ممکن است روشی بی‌روح و غیرشخصی برای برقراری ارتباط تلقی شود، به روش‌هایی فکر کنیدکه با آن‌ها بتوانید به پیام‌تان کیفیتی انسانی ببخشید؛ به‌خصوص اگر هنوز همکار جدیدتان را از نزدیک ملاقات نکرده‌اید. مثلا می‌توانید ایمیل‌تان را با خوش‌آمدگویی به آن‌ها برای پیوستن به تیم شروع کنید و عکسی هم از گروه که در جشن پیش از تعطیلات گرفته شده به آن پیوست کنید.
متن این مقاله را می‌توانید در 29 فروردین‌ماه 97 در روزنامه دنیای اقتصاد نیز بخوانید:
مشاهده متن مقاله در دنیای اقتصاد
پس از این که پیش‌نویس پیام‌تان را به اتمام رساندید وقتی صرف کنید تا با دیدی جدید آن را ببینید و درباره‌ی آن تامل کنید. پرینت گرفتن از پیام و بلند خواندن آن به احتمال زیاد دورنمایی ارزشمند از آن به دست‌تان می‌دهد. حتی ممکن است مشاور قابل‌اعتمادی داشته باشید که دل‌تان بخواهد نگاهی به پیام‌تان بیندازد و مشاهدات‌اش را با شما درمیان بگذارد.

محل گفت‌وگو را بی‌طرفانه انتخاب کنید

اگر می‌خواهید گفت‌وگویی موثر و مشترک داشته باشید به یک فضای بی‌طرفانه نیاز دارید. معمولا نمی‌توان موانع پیش‌روی ارتباط موثر را پیش‌بینی کرد. احتمال این که دفتر کار که ماهیتا محل قدرت است بتواند منجر به مدیریت صحیح و موثر تعارض شود کم است- به‌خصوص اگر در دفتر خودتان و یا در دفتر همکارتان با او ملاقات کنید.
پیشنهاد کنید با هم به کافه‌تریا بروید و قهوه بنوشید یا خارج از دفترکار به پیاده‌روی بروید. اگر در فضایی باز و بی‌طرف با هم ملاقات کنید، احتمال این که هر دو حس راحتی، خلوت و آزادی کنید بیشتر است.

 با استراتژی باب گفت‌وگو را باز کنید  

به علایق و نقاط بالقوه‌ی هم‌راستای همکارتان توجه کنید

حالا وقت آن رسیده که برای گفت‌وگو آماده شوید. باز هم در این‌جا همدلی از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر در ابتدا علایق و نیازهای همکارتان را مدنظر قرار دهید به احتمال زیاد گفت‌وگوی موثری خواهید داشت.
با در ذهن داشتن این موارد فرصت خواهید داشت تا حتی قبل از شروع مکالمه علایق مشترک و متفاوت‌تان را شناسایی کنید.

 

در مرحله‌ی بعد برای گوش دادن با استراتژی آماده شوید

می‎توانید برای شروع مکالمه به همکارتان پیشنهاد بدهید که ابتدا او صحبت کند و بعد خودتان وارد بحث شوید.
این به شما فرصت می‌دهد تا دنبال همپوشانی‌هایی در علایق، واژه‌ها، تصاویر و شرح‌حال‌هایی بگردید که به‌ شما اجازه دهد تا شروع به ساخت پل‌هایی روی موانع به ظاهر سخت و بلند کنید. شاید در یک دانشگاه تحصیل کرده‌اید، یا زادگاه مشترک دارید و یا حتی هر دو از یک تیم ورزشی خوش‌تان می‌آید. اگر قلبا علاقمند به کشف زمینه‌ی مشترک با همکارتان باشید شیوه‌های مختلف بسیاری برای ورود به گفت‌وگو وجود دارد. با کنجکاو بودن نسبت به شیوه‌های احتمالی برقراری ارتباط احتمالی بیشتری وجود دارد که ایجاد اعتماد و احترام کنید.
علاوه بر جستجوی نقاط مشترک حواس‌تان به عدم‌تقارن‌های احتمالی هم باشد. علایق ناهم‌راستا هم می‌توانند مفید باشد. مثلا شاید شما در موقیعتی مثل محیط کار از فکر کردن به پروژه‌های جدید و نظارت بر مرحله‌ی اکتشاف لذت ببرید در حالی که همکارتان با مدیریت انجام پروژه شکوفا می‌شود. به چنین فرصت‌هایی برای تقسیم کار توجه کنید؛ آن‌وقت می‌توانید برای رسیدن به منافع مشترک با هم کار کنید.

رهبری خدمتگزار

 بیشتر بخوانید

وقتی در گفت‌وگو نوبت به شما می‌رسد می‌توانید دنبال راه‌هایی بگردید تا دیدگاه خودتان را مطرح کنید و در عین حال شکاف‌ها را هم برطرف کنید. پر واضح است که هیچ‌کدام از این رویکردها آسان نیستند؛ به‌خصوص در موقعیت‌های احساسی. این رویکردها زمان‌بر هم هستند: مدیریت تعارض یک فرآیند است، نه یک رویداد.
اما اگر این استراتژی‌ها را با خلوص‌نیت به کار گیرید می‌توانید بی‌درنگ از تنش فراتر بروید و ارتباط را به سمت مرحله‌ی موثرتری سوق دهید.

منبع مقاله:

Extention-Harvard

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

درباره نویسنده