خرداد, ۱۳۹۸ دپارتمان آموزش‌های کوتاه مدت, مقاله آموزش, موسسه معنا

چگونه اولین برنامه آموزش کارکنان خود را تهیه کنید- بخش دوم

سمینارهای درون سازمانی در مقابل کنفرانس‌هایی در سطح صنعت

با برگزاری یک سمینار در داخل سازمان خود می‌­توانید همزمان تعداد زیادی از کارکنان را آموزش دهید. با پرداخت هزینه­‌های کنفرانس­‌های صنعتی می‌­توانید فرصت­‌های یادگیری خوبی برای کارکنان­تان مهیا کنید. در ادامه، ویژگی­‌های این دو نوع آموزش مرور می­‌شود.

آموزش فردی در مقابل آموزش گروهی

آموزش گروهی برای واحدهای سازمانی بسیار مناسب است که آموزش مهارت­‌های تیمی برایشان سودمند و مفید است (مثلا آموزش مهارت­‌های ارتباطی ممکن است برای تیم‌­های فروش و بازاریابی، هر دو مفید باشد). برنامه آموزش‌­های فردی را نیز در برنامه آموزش کارکنان خود بگنجانید تا به کارکنان آزادی عمل بیشتری برای شکل دادن شیوه یادگیری خود بدهید.

آموزش مبتنی بر مهارت در مقابل آموزش مدیریتی

برنامه‌­های آموزش مبتنی بر مهارت خود را طراحی کنید تا به کارکنان در انجام بهتر وظایف روزانه خود کمک کرده باشید (برای مثال آموزش‌­های فنی مثل نحوه استفاده از نرم‌افزارSalesforce).

از آموزش مدیریت استفاده کنید تا به افراد در توسعه قابلیت­‌های رهبری­‌شان کمک کرده باشید.

آموزش کارکنان حین کار در مقابل آموزش با بهره‌­گیری از منابع بیرونی

آموزش کارکنان حین کار شامل مربی­گری و کار با تازه‌­واردها می­شود. همچنین می‌­توانید امکان دسترسی به منابع آموزشی (مثل کتابخانه­‌های فیزیکی یا دیجیتال و ابزارهای یادگیری الکترونیکی) را هم برای کارکنان خود فراهم کنید. ببینید کدام روش برای شما ساده‌­تر و مقرون به صرفه‌­تر است.

دیگر انواع آموزش که ممکن است در سازمان شما مورد استفاده قرار گیرد، عبارتند از:

-آموزش حرفه‌­ای: جایی که کارکنان باید دانش خود را به‌روز کرده یا گواهی­‌های صنعتی را دریافت کنند. برای مثال، حسابداران برای ارتقای شغلی باید گواهی­‌های CPA بگیرند.

آموزش ایمنی: هدف این آموزش، محافظت کارکنان در مقابل اتفاقات و تصادفات است. برای مثال، کمک‌های اولیه، اطفاء حریق و آموزش کار با مواد خطرناک.

– آموزش کیفیت برای حصول اطمینان از رعایت استانداردها توسط کارکنان. برای مثال، حذف نقایص محصول یا رعایت قوانین محیط زیست.

ارزیابی برنامه­‌های آموزش کارکنان

هیچ برنامه آموزشی تا زمانی که نتایج آن را ارزیابی نکنید، کامل نیست. برنامه­های آموزشی خود را بازبینی و اصلاح کنید اگر اهداف مورد نظرتان را محقق نمی‌­کنند. برای آگاه شدن از روند فرایند، از بازخورد کارکنان استفاده کنید.  از کارکنان خود سوالات زیر را بپرسید:

  • این برنامه چه چیز جدیدی (مثلا مهارت، کار، تجهیزات ) به شما یاد داده است؟
  • چگونه این دانش جدید را در شغل خود به کار می­گیرید؟
  • چه بخش‌­هایی از برنامه را دوست داشتید و کدام بخش آن (مثل موضوع، روش، مربی و مطالب آموزشی) را باید بهتر کنیم؟

درگذر زمان می­‌توانید اثربخشی برنامه­‌های آموزشی خود را از طریق پیگیری میزان بهبود عملکرد کارکنان، ارزیابی کنید.

برنامه­‌های آموزشی در بخش‌­های کوچک و روزانه بهتر از جلسه آموزشی یک‌روزه یا طولانی‌مدت به نتیجه می‌رسد. فرهنگ یادگیری و توسعه را در سازمان خود پرورش دهید تا همه کارکنان به پیشرفت­‌های فردی و شغلی علاقمند و ترغیب شوند.

منبع مقاله:

resources.workable

ترجمه:

موسسه معنا

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

درباره نویسنده