آبان, 1397 دپارتمان ارزیابی و توسعه, مقاله ارزیابی و توسعه, موسسه معنا

چگونه خلاقیت را در کار به حداکثر برسانید و در نوآوری موفق شوید؟ 7 نکته از گالوپ

براساس یک نظرسنجی جهانی توسط مجله‌ی کسب‌وکار هاروارد در مورد این که چرا میزان نوآوری و خلاقیت کارمندان پایین است، مشخص شد شکاف عظیمی در مورد نوآوری و خلاقیت بین رهبران و کارکنان سطح پایین وجود دارد. در این نظر سنجی حدود 3500 نفر از شرکت‌هایی در ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، آلمان و هند مورد بررسی قرار گرفتند.

«در حالی که تقریبا نه نفر از ده فرد غیر مدیر قویاً معتقدند که باید در فعالیت‌های نوآورانه شرکت دخیل باشند، اما افراد کمتری (تقریبا شش نفر از ده نفر) می‌گویند که در واقع در این امور مشارکت داده می‌شوند. ما این نکته را در شرکت‌های کوچک و بزرگ و بین تمام گروه‌های سنی (بومرها، نسل ایکس‌ها و هزاره‌ای‌ها) دیدیم.»

وقتی کارمندان یک سازمان احساس می‌کنند صدایشان شنیده نمی‌شود یا در فرایند تصمیم‌گیري دخیل نیستند، احتمال دارد که رفته‌رفته بی‌اعتنا و بی‌توجه شوند. اگر کارمندان احساس نکنند که صدایشان شنیده می‌شود یا به آنان ارزش داده می‌شود، ایده‌های نوآورانه‌ی خود را هیچ‌گاه مطرح نخواهند کرد.

آنچه که کسب‌وکارتان می‌تواند برای ایجاد و تشویق فرهنگ نوآوری انجام دهد

کارآفرینان بسیار موفق می‌توانند با استفاده از خلاقیت‌شان فراتر از زمان حال را ببینند و آینده‌ی احتمالی را برای شرکت‌هایشان تصور کنند. اگر متفکر خلاقی باشید، مایلید تا کسب‌وکارتان را به مقاصدی جدید هدایت کنید.

تفاوتی ندارد که در بخش معرفی محصولات و خدمات جدید فعالیت کنید، یا ورود به بازارهای بکر یا راه‌اندازی فن‌آوری‌های نوآورانه و یا فرایندهای تولید؛ شما باید دائما به راه‌های جدیدی برای پیشبرد کسب‌وکار خود فکر کنید. در حالی که باید با ناشناخته‌ها و موارد ناآشنا کنار بیایید، همیشه باید به دنبال راه‌های جدید برای ترکیب و بازترکیب منابع جهت ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه برای مشتریان خود باشید.

اقدامات خلاقانه‌تان به شما کمک می‌کند که گزاره‌ی ارزش کسب‌و‌کارتان را تجدید و آن را از رقبایتان متمایز کنید. اقدامات خلاقانه‌تان همچنین شما را قادر می‌سازد تا با معرفی محصولات جدید و غیرمنتظره و یا توسعه‌ی روش‌های جدید کسب‌وکار، بازار را دچار تغییرات اساسی کنید.

متفکران خلاق نسبت به تغییرات در محیط کسب‌وکار خارجی- فن‌آوری‌های جدید، تغییر در نیازهای مشتری، روند صنعت و یا اقدامات رقیب هشیار هستند.

شما دائما احتمالات جدید را ارزیابی می‌کنید، انتظارات خود را از آینده‌ی متصوره بازبینی می‌کنید، و برنامه‌های اقدام تازه‌ای را برای رسیدن به اهداف خود تدوین می‌کنید. این چرخه‌ی بی‌پایان از اطلاعات جدید، فرصت‌های جدید و برنامه‌های اقدام جدید به شما کمک می‌کند تا شروع به سرمایه‌گذاری کنید و یا سرمایه‌ی موجود را رشد دهید.

به عنوان متفکر خلاق، باید سریع عمل کنید. از فرصت‌ها استفاده ‌کنید و معمولا باید اولین کسی باشید که در بازار شوک ایجاد می‌کند. توانایی منحصربه‌فرد شما برای انتخاب یک ایده و تبدیل آن به کسب‌وکاری که درآمد ایجاد می‌کند، به شما کمک می‌کند تا در رقابت پیشی بگیرید. و پیش‌کنشگری شما سود بالایی برای کسب‌وکارتان به ارمغان می‌آورد و اجازه می‌دهد تا برند خود را ایجاد کنید و سهم بازار را پیش از دیگران در صنعت از آن خود کنید.

کارآفرینان بسیار خلاق، قانون‌شکنانی هستند که دوست ندارند با هنجارها و سنت‌های صنعت مطابقت داشته باشند. شما با انجام اقداماتی که کارایی‌شان ثابت شده، اجرای ساختارهای بوروکراتیک یا فرآیندهای کسب‌وکار منظم باید از شکست احتمالی پیش‌گیری کنید. شما دوست دارید به طور مستقل و خارج از شیوه‌های سازمانی مسلم کار کنید، جایی که بتوانید آزادانه فکر کنید و خلق کنید.

شما همیشه مرزها را می‌شکنید و ایده‌های جدید را آزمایش می‌کنید تا خوب را از بد تشخیص دهید. این توانایی آزمون و خطا کردن که معمولا در شرایط بسیار نامشخص و نامعلوم انجام می‌شود، پتانسیل خلق مسیرهای نوآورانه برای سودآوری را به شما می‌دهد.

نکته‌ی احتیاطی: در حالی که کارآفرینان بسیار خلاق، افرادی مستقل هستند که دوست دارند به طور مستقل کار کنند، اجرای ایده‌ها نیازمند کار با تیم است. عدم ارتباط با تیم و یا جدایی بیش از حد از عملیات جاری می‌تواند مانعی برای توسعه و ترکیب محصولات و یا خدمات جدید شود و از پیشرفت کسب‌وکار جلوگیری کند. اطمینان حاصل کنید که ایده‌ها و استراتژی‌های خود را به تیمتان انتقال می‌دهید. به اشتراک‌گذاری احتمال تولید محصول یا ارائه خدمات نوآورانه را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، ممکن است پس از دستیابی به موفقیت و رشد دستخوش «رکود ناگزیر» شوید. از رشد بیش‌ازحد خشنود نشوید. انعطاف‌پذیری سازمانی را که در وهله‌ی اول اجازه داد تا تخیل خلاقتان را کشف کنید، نگهدارید. همچنان به نیازهای متغیر مشتری، فن‌آوری‌های درحال‌رشد و تغییر محیط کسب‌وکار توجه دقیق داشته باشید. به خاطر داشته باشید این جریان بی‌پایان از اطلاعات و دانش جدید، خلاقیت شما را تقویت خواهد کرد.

مراقب باشید که برای راه‌اندازی ابتکارات جدید عجله نکنید. گرایش خلاقانه‌ی شما ممکن است سبب شود چندین طرح را همزمان آزمایش و راه‌اندازی کنید. عدم تمرکز ممکن است شانس موفقیت شما را کاهش دهد. چشم‌هایتان را بر روی ارزش اصلی کسب‌وکار خود نبندید.

متفکر خلاق در عمل:

جف بزوس، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت آمازون دات کام می‌گوید:

«اگر تعداد آزمون و خطاهایی را که هر ساله انجام می‌دهید دو برابر کنید، قوه‌ی اختراع‌تان را دو برابر می‌کنید. نکته‌ای مهم در مورد اختراع آن است که باید کم و بیش به‌طور همزمان سرسخت و انعطاف‌پذیر باشد. اگر سرسخت نباشید، خیلی زود از آزمون و خطاها دلسرد خواهید شد. و اگر انعطاف‌پذیر نباشید، موضوع را تنها از یک بُعد خواهید دید و راه‌حل متفاوتی برای مسئله‌ای که به دنبال حلش هستید، نمی‌یابید.»

ماریسا مایر، رئیس و مدیرعامل یاهو و معاون پیشین محصولات جستجو در گوگل می‌گوید:

«فرهنگ گوگلی آن است که [محصول] ابتدا در آزمایشگاه‌های گوگل راه‌اندازی و تست شود و سپس با یادگیری در مورد آنچه که بازار می‌خواهد، بازآفرینی شود- و محصول بهتر و بهتر شود. زیبایی آزمایش به این روش آن است که هرگز از آنچه که بازار می‌خواهید، زیاد فاصله نمی‌گیرید. بازار باعث می‌شود واقع‌بین باقی بمانید.»

جیمز دایسون، بنیانگذار دایسون می‌گوید:

«ما همه به دنبال فرمول جادویی هستیم. خب، بفرمایید: خلاقیت + توسعه‌ی تکرار شونده= نوآوری.»

به حداکثر رساندن استعداد متفکر خلاقتان:

1-میان نیازهای فعلی و آتی مشتری تعادل برقرار کنید. اینکه مسئولیت مدیریت روزانه‌ی کسب‌وکار بر عهده‌ی شما باشد و در جریان باشید که مشتریان چه چیزی از شما انتظار دارند کار سختی نیست. زمانی بگذارید تا از زمان حال جدا شده و خلاقیت‌تان را برای تصور کردن نیازهای آینده مشتریانتان تقویت کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد برای آینده رویاپردازی و برنامه‌ریزی کنید و مزیت رقابتی خود را حفظ کنید.

2- از اندازه‌گیری برای ارزیابی ایده‌های خود استفاده کنید. هنگام سنجش اینکه کدام ایده را پیاده کنید، از خودتان بپرسید: «چگونه می‌توانم این ایده را بسنجم؟» ایده‌ها را جداگانه انتخاب کنید تا بتوانید مسائلی را شناسایی کنید که می‌تواند در طول پیاده‌سازی ایجاد شود. اگر نتایج نشان دهد که پروژه مناسب نیست، آنگاه ایده را تغییر دهید یا رها کنید و سراغ ایده‌ی بعدی بروید.

3- با ارائه‌ی محصول یا خدمات جدید خود در چند مرحله نقایص را به حداقل برسانید. پیاده‌سازی ایده‌های جدید خطرناک است. تکرار و بازسازی کلیدی است. نمونه‌ی اولیه را ارائه داده، از مشتریان بازخورد بگیرید، تغییرات لازم را انجام دهید و دوباره آزمایش کنید. با استفاده از این رویکرد کم هزینه، می‌توانید ایده‌های جدید و خلاقانه‌ی خود را بدون ناکامی احتمالی به محصولات یا خدمات تبدیل کنید.

4- ساختار سازمانی ساده را حفظ کنید. لایه‌های کمتر سلسله مراتب جریان ساده‌تر اطلاعات بین شما و تیمتان را فراهم می‌کند. ساختار سازمانی ساده همچنین مشارکت کارکنان را در اجرای ایده‌ها، تشویق کارکنان به خلاقیت و رهنمون شدن به اجرا و درک سریعتر ایده‌های جدید افزایش می‌دهد.

5- میان کارآیی و خلاقیت تعادل برقرار کنید. تکنیک‌های مدیریت فرایند، مانند مدیریت کیفیت کل یا شش سیگما، که می‌تواند کارایی و بهره‌وری شرکت درحال‌رشدتان را افزایش دهد، می‌تواند به‌طورعکس توانایی شما را برای نوآوری کاهش دهد. اجازه ندهید که شیوه‌های افزایش کارآیی مانعی برای کشف ایده‌های جدید باشند. خلاقیت طبیعی خود را پرورش دهید. همزمان با افزایش کارآیی عملیاتی بالقوه‌ی خود، به سرمایه‌گذاری در ایده‌های جدید ادامه دهید.

6- منابع را برای پرورش فرآیند نوآوری‌تان بسیج کنید. برای نوآوری موفق به دو چیز نیاز دارید: تجربیات متنوعی که خلاقیت‌تان را به جوشش آورد و منابعی که فرایند نوآوری را به پیش بَرَد. از شبکه‌ی موجود خود بهره‌برداری کنید و یا برای روشن کردن موتور خلاقیت خود و دسترسی به منابع مشترک، پیوندهای جدید داخلی و خارجی بسازید.

7- از شکست‌های خود یاد بگیرید. هنگامی که برنامه‌های جدید که به خوبی برنامه‌ریزی شده شکست می‌خورند، می‌توان درس‌های زیادی از آنها گرفت. اجازه ندهید این فرصت یادگیری هدر برود. سنجش‌های پس از هر رویداد را انجام دهید و ببینید چه اتفاقی افتاد، و آنچه را که آموخته‌اید به دانش پایه‌تان اضافه کنید. هراس نداشتن از شکست‌های هوشمندانه به شما کمک خواهد کرد در حین اندیشیدن به آینده یاد بگیرید که چه نباید بکنید.

منبع مقاله:

creativityatwork

ترجمه:

موسسه معنا

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

درباره نویسنده