دی, ۱۳۹۷ بدون نظر دپارتمان مدیریت, مقاله مدیریت, موسسه معنا

۱۰ حقیقت مسلم در مورد مدرک MBA- بخش اول

اولین چیزی که بعد از شنیدن «MBA» به ذهن می‌آید، چیست؟ تصویر یک مدیرعامل خندان بر روی جلد مجله فوربز؟ یک موسسه مالی جهانی با آسمان‌خراش‌ها و کارکنان یقه سفیدِ شلوغی که با گوشی‌های آیفونشان صحبت می‌کنند؟ هاروارد؟ این گفته که مدرک MBA گران‌ترین تکه کاغذ است؟ در واقع، همه‌ی اینها درست است. اما آیا تنها این است؟ اصلا MBA چیست؟

۱- MBA چیست؟

MBA یا «مدیریت ارشد کسب‌وکار» مدرکی شناخته‌شده‌ درسطح بین‌المللی است که درجهت توسعه‌ی مهارت‌های موردنیاز برای حرفه‌های کسب‌وکار و مدیریت طراحی شده است. برای کسانی که قصد دارند به پست‌های مدیریت سطح بالای C برسند، این مدرک کاملاً اساسی در نظر گرفته می‌شود.

MBA دری است به سوی شبکه‌های بزرگ فارغ‌التحصیلان، دوره‌های کارآموزی سطح بالا و بهترین گزینه‌ها. حتی، می‌تواند محرک مورد نیاز کسانی باشد که تلاش می‌کنند کسب‌وکار خود را به پیش ببرند.

این مدرک در اوایل قرن بیستم در ایالات متحده زمانی که کشور صنعتی شد و شرکت‌ها به دنبال رویکردهای علمی برای مدیریت بودند، راه افتاد. نیم قرن بعد، اولین دوره‌ی MBA در قاره‌ی کهن ظهور کرد و طی دهه گذشته دوره‌های MBA در خاورمیانه و آسیا بسیار محبوب شده‌اند.

دوره‌های MBA قطعا در آینده بیش‌ازپیش شکوفا خواهد شد. طبق آمار قدیمی‌ترین مرجع  اعطای مجوز، انجمن بین‌المللی پیشرفته دانشکده‌های انسانی کسب‌وکار (AACSB) مستقر در ایالات متحده، در فوریه سال ۲۰۱۶، تعداد دانشکده‌های معتبر کسب‌وکار، در ۵۱ کشور و سرزمین سراسر جهان به ۷۵۵ دانشکده رسیده است.

در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵، به ۷۳ دانشکده‌ی کسب‌وکار در سراسر جهان، که ۶۸٫۲ درصد آنها در اروپا بود، پس از اخذ مجوزهای بین‌المللی از بهترین مراجع بین‌المللی از جمله AACSB، AMBA و EQUIS مجوز سه‌ستاره اعطا شد.

درحال‌حاضر، به گفته‌ی مرجع اعطای مجوز مستقر در ایالات متحده یعنی شورای اعطای مجوز دانشکده و برنامه‌های کسب‌وکار (ACSBP) تعداد دانشکده‌های عضو ۱۲۲۰ مورد است که از این تعداد ۲۳۳ دانشکده خارج از ایالات متحده است. از این تعداد دانشکده، ۹۶۲ مورد موفق به اخذ مجوز شده‌اند و ۱۶۰ مورد در آستانه‌ی دریافت این مجوز هستند.

۲- مدیریت عمومی

MBA در اصل به‌معنیِ مدیریت عمومی است. این مدرک، مدرک کارشناسی ارشد در نظریه و شیوه‌ی مدیریت کسب‌وکار است. این رشته، مطالعه‌ی گسترده‌ای از تمام جنبه‌های اصلی مدیریت است. برنامه‌‌ی درسی شامل دروسی در زمینه مطالعات پایه مانند حسابداری، امور مالی، بازاریابی، منابع انسانی، مدیریت عمومی، عملیات، راهبرد، رهبری و مذاکرات و دروس انتخابی است که بر مبانی استوار است و به دانشجویان اجازه می‌دهد تا دانش و مهارت‌های خود را در زمینه‌های مرتبط با اهداف حرفه‌ای شخصی و بلندپروازی‌هایشان عمیق‌تر سازند.

عثمان آل‌منصور که دوره‌ی دو ساله تمام وقت MBA را در دانشکده‌ی مدیریت کلاگ گذرانده است، می‌گوید: «پس از چهار سال مشاوره در زمینه‌ی فناوری … بیشتر و بیشتر به مسائل کسب‌وکار راهبردی علاقه‌مند شدم که می‌توانستم تا حدودی لمس کنم، اما عمیقا در آن غوطه‌ور نبودم. متوجه شدم که تحصیل در دوره‌ی MBA بهترین راه برای این یادگیری بود تا بتوانم مهارت‌های لازم را کسب کنم. دوره‌ی دو ساله به دلایل مختلفی برای من بهتر بود. اول، با داشتن پیش‌زمینه‌ی مهندسی، نیاز به یادگیری دروس پایه داشتم- پایه‌ی بازاریابی، امور مالی، راهبرد […] همچنین می‌خواستم حرفه‌های مختلف را بررسی کنم

۳- دوره‌های تخصصی MBA

دوره‌های تخصصی MBA در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی به‌دست آورده‌اند. بر خلاف MBA‌های عمومی و یا دوره‌های غیرتخصصی، دوره‌های تخصصی MBA دانش خاصی را در حوزه‌ی مشخصی ارائه می‌دهند که به شرکت‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا تخصص خود را در حوزه‌ی خاصی از کسب‌وکار یا شاخه‌ای از علم عمیق‌تر کنند. دوره‌ی تخصصی MBA، زیرشاخه‌ای از دوره‌ی MBA است که بر حوزه‌ی خاصی از کسب‌وکار مانند املاک و مستغلات، بازاریابی، مدیریت زنجیره‌ی تامین، مراقبت‌های بهداشتی، مدیریت سرمایه‌گذاری، و غیره تمرکز می‌کند. این دوره‌ها متخصصانی لایق و آماده به کار با دانش و مهارت‌های متناسب با نیازهای یک صنعت خاص آماده می‌کنند.

جکی ویلبور، مشاور و مربی، مدیر سابق پیش‌برد مسیر شغلی در دانشکده‌ی اسلون MIT می‌گوید: «دوره‌ی تخصصی عالی است، اما به این شرط که همه بدانند مسیر شغلی چیست.»

۴- مهارت‌های سخت در مقابل مهارت‌های نرم

MBA تنها دوره‌ای است که تعادل کامل را در تدریس مهارت‌های سخت و نرم فراهم می‌کند. لی هان، با مدرک MBA وارتون و ۱۵ سال تجربه‌ی کسب‌و‌کار، در مقاله‌اش با عنوان «مهارت‌های سخت در مقابل مهارت‌های نرم- تفاوت و اهمیت» اشاره می‌کند: «سه تفاوت کلیدی بین مهارت‌های سخت و نرم وجود دارد.» اولین تفاوت در مورد جایی است که در آن می‌توانید این مهارت‌ها را یاد بگیرید- مهارت‌های سخت را می‌توان در دانشکده و از کتاب‌ها آموخت، در حالی که هیچ راهی ساده‌ای برای یادگیری مهارت‌های نرم وجود ندارد، زیرا اکثر مهارت‌های نرم به خوبی در دانشکده تدریس نمی‌شوند و باید از طریق آزمون و خطا در کار آموخته شوند.

 مهارت‌های سخت معمولا نیاز به هوش یا بهره‌ی هوشی دارد که به عنوان مغز چپ یا مرکز منطقی نیز شناخته می‌شود. از سوی دیگر، مهارت‌های نرم معمولا نیاز به هوش هیجانی یا هوش عاطفی دارند که به عنوان مغز راست یا مرکز عاطفی نیز شناخته می‌شود. تفاوت سوم این است که مهارت‌های سخت مهارت‌هایی هستند که در آن قوانین بدون توجه به شرکت انتخابی شما، شرایط یا همکاران، یکسان باقی می‌مانند. در مقابل، مهارت‌های نرم مهارت‌هایی هستند که در آن قوانین بسته به فرهنگ شرکت و افرادی که با آنها کار می‌کنید، تغییر می‌کنند.

۵- ساختار

ساختار اصلی MBA ایالات متحده دوره‌ای دو ساله است که شامل کارآموزی تابستانی بین سال‌های اول و دوم است. بااین‌حال، در سال‌های اخیر، دانشکده‌های کسب‌وکار شروع به تطبیق برنامه‌های خود با نیازهای اقتصادی متغیر کرده‌اند که نیاز به یادگیری سریع‌تر دارد. دانشکده‌ها شروع به ارائه‌ی دوره‌های MBA کوتاه‌تر ۱۲ تا ۱۸ ماهه کرده‌اند.

دوره‌های نیمه وقت به ویژه از سوی افرادی که تمایل ندارند تمام زمان خود را به دوره‌ی تمام وقت اختصاص دهند، مورد توجه قرار گرفته است. ساختارهای انعطاف‌پذیرتری مانند دوره‌های MBA آنلاین، ماژولار و مخلوط نیز به‌وجود آمده‌اند که انتخاب ساختار را آسان‌تر می‌کند و به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا ساختاری را که برای نیازهای شخصی، مرحله شغلی، نیازها و اهدافشان از همه مناسب‌تر است، انتخاب کنند.

در ایالات متحده، که مبدع دوره‌ی MBA بود، فرمت دو ساله بیشتر مورد اقبال است، در حالی که در اروپا و آسیا دوره‌های کوتاه‌تر MBA محبوب‌تر هستند.

۶- شبکه‌سازی

مزیت کلیدی هر دوره‌ی MBA، فرصت‌های شبکه‌سازی است که به روی دانشجویان می‌گشاید. کلاس‌های MBA دانشجویانی را با ملیت‌های مختلف و با علایق متنوعی از مدیریت عمومی گرفته تا کسب‌وکار در بخش‌هایی مانند غذا و نوشیدنی، دفاع، مراقبت‌های بهداشتی و غیره جذب می‌کند. جای دیگری نیست که شخصیت‌های مختلف بتوانند با هم دیدار کنند و با یکدیگر محیط چندفرهنگی بسازند. دانشکده‌های بازرگانی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان شبکه‌های گسترده‌ای را می‌سازند که در آن افرادی از جاهایی دور از هم می‌توانند با هم ملاقات کرده و ایده‌ها، نظرات، و اهداف خود را به‌اشتراک بگذارند و حتی برای سرمایه‌گذاری خود شریک و سرمایه‌گذار پیدا کنند.

ماسانا تاکاهاشی،  با مدرک MBA از دانشگاه ملی سنگاپور می‌گوید: «تجربه‌ی من با تعاملات روزانه‌ام با همکلاسی‌های بین‌المللی از سراسر جهان ارتقاء یافت. بهترین خاطراتم از فعالیت‌هایی است که با همکلاسی‌های رنگین‌پوستم انجام دادم مانند پروژه‌های گروهی سخت، سفرهای پرماجرا در اطراف منطقه و رویدادهای سرگرم‌کننده در دانشکده. اگر چه تفاوت‌های زیادی داشتیم، اما پیوندها و دوستی که در مسیر MBA ساختیم، در تمام عمرم باقی خواهد ماند.»

استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، لینکدین یا بسترهای خود دانشکده‌های بازرگانی، ساده‌ترین راهی است که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان می‌توانند شبکه‌ی ارتباطی خود را ایجاد کنند. خدمات شغلی دانشکده‌ها به ویژه در سازماندهی انواع مختلف رویدادهای شبکه‌سازی مانند بازدید از شرکت‌ها، نمایشگاه‌های یک روزه در پردیس، کنفرانس‌ها و موارد مشابه فعال هستند و باعث ایجاد و تحکیم روابط میان دانشجویان سال اول و دوم، فارغ‌التحصیلان و کارفرمایان بالقوه می‌شود.

دوره‌های مرتبط:

شرکت در همایش رایگان MBA 

فارغ‌التحصیلان نیز به توسعه‌ی شبکه‌های گسترده از طریق رویدادهای مختلف فارغ‌التحصیلان بسیار متعهد هستند که در آن دانشجویان به واسطه‌ی استادان، رویدادها، سخنرانان فارغ‌التحصیل و خدمات شغلی دانشکده‌ها می‌توانند معرفی شوند. شبکه‌های فارغ‌التحصیلان باعث می‌شوند تا فرایند پیدا کردن شغل و مواجه شدن با فرصت‌های شغلی تسریع شود. فارغ‌التحصیلان اغلب به عنوان الگو عمل کرده و دانشجویان فعلی MBA را در ماجراجویی حرفه‌ای‌شان هدایت و حمایت می‌کنند.

دانشکده‌ی کسب‌وکار IE می‌گوید: «مأموریت ما ارتقاء رابطه‌ی دائمی میان اعضای جامعه‌ی IE، تسهیل تعامل از طریق بستر مشترک کسب‌وکار، توسعه‌ی حرفه‌ای و فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر با هدف پیشبرد رشد فردی و حرفه‌ای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان IE، مطابق با اصول و ارزش‌های IE است.»

منبع مقاله:

MBAstudy

ترجمه:

موسسه معنا

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

برچسب ها
درباره نویسنده

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.