مهر, 1397 دپارتمان مدیریت, مقاله مدیریت, موسسه معنا

10 مهارتی که تنهاMBA می‌تواند به شما بدهد

MBA برنامه­‌‌ی مدرک حرفه‌ای شماره یکی است که به بهترین روش ممکن، توانایی پرورش و شکل‌دهی شغل را به دانشجو می‌دهد. داوطلبان MBA مشتاقانه به دوره‌های MBAمی‌پیوندند تا ترفندهای واقعی کسب‌وکار را درک کنند، ضمن این‌که این دوره، فوت و فن عملی مشکلات کسب‌وکار دنیای واقعی را ارائه می‌دهد.

دانشجو طی دوره‌ی عادی MBA دانشی عملی به دست می‌آورد که امکان استخدام‌شدن او را افزایش می‌دهد و به دانشجو کمک می‌کند تا بهترین فرصت‌های شغلی را به دست آورد. به طور مختصر، مهارت‌هایی که امکان استخدام‌شدن را افزایش می‌دهند، مهارت‌هایی هستند که به فارغ‌التحصیل ام‌بی‌ای کمک می‌‌کند تا مسائل پیچیده را به شیوه‌ای بی‌دردسر حل کند.

بنابراین، «مهارت‌های استخدامی» که ام‌بی‌ای ارائه می‌کند، کدامند؟

10 مهارت استخدامی به دست آمده از MBA عبارتند از:

  • تحلیل
  • موفقیت آکادمیک
  • تعهد
  • اهل عمل بودن
  • ظرفیت سخت‌کوشی
  • مهارت‌های ارتباطی
  • پختگی
  • خلاقیت فکری
  • قطعیت
  • مهارت‌های گروهی

تحلیل

«تشخیص اطلاعات مرتبط از اطلاعات بی‌ربط، شناسایی مسائل و مشکلات، تحلیل نامیده می‌شود.»

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک منبع ارزشمند را از منبعی معمولی متمایز می‌سازد، توانایی او برای تحلیل موقعیت‌ها حتی قبل از وقوع آنها است. شاید آینده‌نگری مهم‌ترین فضیلت مدیر/ رهبر باشد. همان طور که قبلا بحث کردیم، شمّ کسب‌وکار عاملی است که شما را به گزینه‌ی مطلوب کارفرمایان تبدیل می‌کند، زیرا از قبل موقعیت را پیش‌بینی کرده‌اید و در زمان بحران، به خوبی آماده آن خواهید بود. دارندگان مدرک ام‌بی‌ای که شایستگی‌های لازم را داشته باشند، همه از سوی استخدام‌کنندگان به کار گرفته خواهند شد، چرا که بحران اقتصاد جهانی باعث شده شرکت‌هایی که مایل به گسترش و تغییر در راهبرد هستند، تمرکزشان را تغییر دهند. برنامه‌ی آموزشی نیز تغییر کرده است و اکثر دانشکده‌ها بر مدیریت تغییر، اصول اخلاقی کسب‌وکار، ماندگاری و مهارت‌های رهبری تاکید می‌کنند.

«فروش‌ آن‌قدر بالا می‌رود که حقوق همه افزایش می‌یابد!»

موفقیت آکادمیک

«استانداردهای بالای عملکرد و اجرا را نشان می‌دهد.»

MBA یکی از سخت‌ترین برنامه‌های آکادمیک در جهان است. به صراحت باید گفت که ذهنی عادی نمی‌تواند این دوره را با موفقیت به اتمام برساند. دانشجویانی که دوره‌ی MBAشان را با موفقیت به پایان می‌رسانند، افراد برجسته‌ای هستند و همین امر عزم و تعهد آنان را به شغلشان نشان می‌دهد. هر کس مدرک MBA را به‌دست آورد،‌ مشخصا به درجه‌ای رسیده که به کسب‌وکار متعهد است چون برای کسب این مدرک، وقت و انرژی زیادی صرف ‌کرده که به نوبه‌ی خود نشان دهنده‌ی اراده‌ی او به تعهد است. این موفقیت آکادمیک به هیچ وجه کاری معمولی نیست. کسانی که به دوره‌ی MBA می‌پیوندند و این دوره را تکمیل می‌کنند، کسانی هستند که استاندارد بالای عملکرد و اجرا را نشان داده‌اند. این‌ها عواملی است که طبیعتا کارفرمایان هنگام استخدام از شما انتظار دارند.

«به من کار با نقشه را یاد می‌دهد، مثلا اینکه چطور تایش کنم.»

تعهد

«جدیت در هدف این‌طور مشخص می‌شود که زمان‌های غیرکاری را با حقوق کمتر (یا بدون حقوق) وقف افزایش مهارت‌ها و شایستگی‌هایتان کنید و کار را با مطالعه و تحصیلات پاره وقت همراه کنید.»

تونل تعهد

در حالی که دوستان فارغ‌التحصیلتان به‌دنبال کار هستند، شما تصمیم گرفته‌اید دو سال حقوق خوب را فدای کاری به مراتب بهتر کنید. به پولی که می‌توانستید در این دو سال به دست آورید نیز نیاز دارید، اما وقتی این دوسال تمام شد از دوستانتان مجهزتر هستید و با درآمد بیشتری نسبت به آنان شروع به کار خواهید کرد. این از خودگذشتگی، تعهد دانشجوی دوره‌ی MBA را به شغلش نشان می‌دهد.

اهل عمل بودن

«رئالیسم، توانایی تعیین اهداف قابل دستیابی.»

چند بار این جمله را از دیگران شنیده‌اید «یالا دیگه، اهل عمل باش!» خب، اگر تا به حال آماده نشده‌اید، بگذارید به روشنی برایتان بگویم که اهل عمل بودن مهمترین ویژگی کسانی است که در محیط کسب‌وکار کار می‌کنند. فرد اهل عمل همیشه اهدافی را تعیین می‌کند که واقعی هستند و سعی می‌کند به چیزی که از نظر فکری عملی است، دست یابد. برخلاف دوره‌های فنی که تنها بر فرضیات آرمانی تکیه می‌کنند، برنامه‌ی ام‌بی‌ای با محدودیات واقعی کار می‌کند. بنابراین، فارغ‌التحصیلان MBA به طور خودکار اهل عمل بودن را در مجموعه‌ی مهارت‌های خود فرا می‌گیرند که آنان را در زمان استخدام محبوب‌تر می‌کند. همان طور که قبلا اشاره کردم، بعد از بحران اقتصاد جهانی، معلوم شد که تصمیم‌گیرندگان باید اهل عمل باشند و بر اساس فرضیات آرمانی تصمیم‌گیری نکنند.

پختگی

«سرسختی، استقلال، سازماندهی»

پختگی چیزی نیست که فرد به واسطه‌ی سن و سال به دست آورد بلکه با تجربه به دست می‌آید. گاهی اوقات سال‌ها طول می‌کشد تا کارکنان پختگی لازم برای بهبود قابلیت‌های تصمیم‌گیری، سرسختی و مهارت‌های سازماندهی‌شان را به‌دست آورند. با این حال، با مدرک MBA در حین تحصیل می‌توانید تجربه کسب کنید. این دوره و برنامه‌ی آموزشی آن ذهنتان را به شیوه‌ای شکل می‌دهد که پختگی لازم برای هر نوع شغلی در این جهان را کسب می‌کنید.

«… و اگر استخدامت کنم، … چه فایده‌ای برای من دارد؟»

قاطعیت

«حقیقت‌یابی، مهارت‌، شفافیت، قضاوت، شجاعت.»

به راستی که قاطعیت هنر است. فردی که می‌تواند با استفاده از مهارت‌هایش حقیقت را بیابد و با وضوح و شجاعت قضاوت کند تا به پربارترین راه‌حل با حداقل عکس‌العمل ممکن دست یابد، تصمیم‌گیرنده‌ی خوبی است. گرفتن تصمیمات درست مهم‌ترین ویژگی لازم در محیط‌های کسب‌وکار مشارکتی است. خب، تصمیم‌گیری درست در هر مرحله و هر دقیقه از زندگی حتی در کوچکترین مسائل لازم است. اگر قصد دارید دوره‌ی MBA را بگذرانید، پس آماده‌اید تصمیمات درست بگیرید. اما اطمینان حاصل کنید که این دوره را در مدرسه‌ی کسب‌وکار معتبر و شناخته‌شده‌ی بین‌المللی مثل رجنسیس یا آکسفورد  بگذرانید. این دوره به واسطه‌ی برنامه‌ی آموزشی فشرده تمام مجموعه مهارت‌‌‌های لازم برای ارتقای قاطعیتان را به شما می‌دهد.

خلاقیت فکری

«توانایی توسعه‌ی مفاهیم و ایده‌های جدید.»

خلاقیت فکری، آزادی کندوکاو در مجموعه‌ی علایقتان است برای توسعه‌ی مفاهیم و ایده‌های جدیدی که نوآورانه و سرگرم‌کننده هستند. هر روزه، دنیای شرکت‌ها و کسب‌وکار به دنبال نوآوری‌های جدید و سرگرم‌کننده‌ای هستند که بتواند با نیازها و اشتیاق‌های در حال رشد جهان پیش برود.

امکان دارد در سازمان FMCG مثل آمازون شروع به کار کنید و چیزهای زیادی درباره‌ی امور مالی و بانکداری بیاموزید به طوری که بعدها بتوانید حوزه‌ی کاریتان را عوض کنید. وقتی درک عمیق‌تری از عملکرد پیچیده و دشوار دنیای کسب‌وکار داشته باشید، خلاقیت فکری‌تان به شما کمک می‌کند تصمیمات نوآورانه‌ای بگیرید.

دوره‌های مرتبط:

شرکت در همایش رایگان MBA 

مهارت‌های ارتباطی

«گوش دادن و صحبت کردن با دقت و وضوح، توانایی بیان روشن استدلالتان در نوشتار.»

وقتی فرد استخدام کننده مدرک ام‌بی‌ای را در رزومه‌ی شما ببیند، فرض می‌کند که شما در حال حاضر به مهارت‌های ارتباطی درخشانی مجهز هستید. مهارت‌‌های ارتباطی در بین مجموعه مهارت‌های اصلی هستند که کارفرمایان در حین استخدام فارغ‌التحصیلان بازرگانی برای سمت‌های مدیریتی در نظر می‌گیرند. رهبری، مهارت‌‌های فنی  و کار تیمی در رتبه دوم هستند. آیا می‌دانستید کارفرمایان و استخدام‌کنندگان مهارت‌های ارتباطی را سه مرتبه بالاتر از قابلیت‌های فنی یا مدیریتی رتبه‌بندی می‌کنند؟ این مطلب به خودی خود گویای این نکته است که مهارت‌های ارتباطی چقدر در محیط کسب‌وکار حائز اهمیت است.

. در کل برنامه‌ی MBA حداکثر تاکید بر بهبود مهارت‌های ارتباطی دانشجو گذاشته می‌شود. مارک تایلر از مدرسه‌ی کسب‌وکار رجنسیس نشان می‌دهد که دانشجویان را در حوزه‌های زیر آموزش می‌دهند:

  1. مهارت‌های گفتاری
  2. مهارت‌های گوش دادن فعال
  3. مهارت‌های نوشتاری (برای ارتباطات کسب‌وکار)
  4. مهارت‌های ارائه
  5. مهارت‌های بحث گروهی
  6. این گونه است که به نکته‌ی بعدی یعنی مهارت‌های گروهی می‌رسیم.

مهارت‌های گروهی

«کار تیمی، رهبری، توانایی انگیزه بخشیدن به دیگران.»

مهارت‌های گروهی از معیارهای اصلی هستند که در مورد متقاضی کار بررسی می‌شوند. همان طور که قبلا ذکر شد، مهارت‌های ارتباطی و گوش دادن دو بخش مهم در این زمینه هستند.

منبع مقاله:

regenesys

ترجمه:

موسسه معنا

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

درباره نویسنده