آبان, 1397 دپارتمان مدیریت, مقاله مدیریت, موسسه معنا

7 مورد کلیدی در بازاریابی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی در سال 2018

امروزه، رسانه‌های اجتماعی در همه جا وجود دارند. در واقع، به احتمال زیاد دلیل اینکه به این مقاله برخورده‌اید و هم‌اکنون مشغول خواندنش هستید این است که کسی در شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر، فیس‌بوک یا لینکدین آن را به‌اشتراک گذاشته بوده. شاید همین امروز اینستاگرام را چک کرده‌اید، نگاهی به اسنپ‌چت انداخته‌اید یا مطلبی جالب را در پینترست، سنجاق (پین) کرده‌اید. اگر از هیچکدام از این رسانه‌های اجتماعی استفاده نکرده‌اید، پس احتمالا در حال تماشای ویدیویی روی یوتیوب بوده‌اید. و اگر امروز، تا به الان سراغ هیچ یک از این رسانه‌های اجتماعی برتر نرفته‌اید، احتمالا قبل از آنکه روز به پایان برسد این کار را خواهید کرد!

رسانه‌های اجتماعی چنان در همه جا گسترده شده‌اند که ما می‌توانیم به قطعیت بگوییم شما امروز حتما به نحوی از آن‌ها استفاده خواهید کرد. طبق گزارش بازاریابی دیجیتال سال 2018 از وی آر سوشال، در حال حاضر، بیش از 3 میلیارد نفر در سراسر جهان، ماهانه از رسانه‌ای اجتماعی استفاده می‌کنند؛ این درحالی است ‌که 9 نفر از هر 10 نفر از طریق تلفن همراه خود، مانند گوشی‌های تلفن همراه هوشمند به سایت‌های رسانه‌های اجتماعی دسترسی دارند.

امروزه ما بسترهای متنوعی داریم که می‌توانیم از میانشان انتخاب کنیم. در ایالات متحده امریکا، فیسبوک با حضور 68 درصدی افراد بزرگسال در آن، تا به اینجا محبوب‌ترین بستر رسانه اجتماعی است. اینستاگرام با 32 درصد در رتبه دوم، و بعد از آن به ترتیب پینترست با 31 درصد، لینکداین با 29 درصد و توییتر با 24 درصد قرار دارند.

بااین‌حال، مردم تنها به خاطر اجتماعی بودن و در ارتباط بودن با یکدیگر در این رسانه‌ها حضور ندارند. طبق گزارش اسپروت‌سوشال، 7 نفر از هر 10 نفر افراد متعلق به نسل ایکس (متولدین بین 1965- 1985) ، از برندی که موردعلاقه‌شان است خرید خواهند کرد، و 30 درصد افراد متعلق به نسل هزاره (متولدین بین 1985-2000) حداقل ماهی یک بار در رسانه‌های اجتماعی با یک برند تعامل دارند، و 60 درصد از افراد متعلق به نسل انفجار جمعیت (متولدین بین 1945-1965) در رسانه‌های اجتماعی تبلیغات را دنبال می‌کنند.

با توجه به اینکه بسیاری از افراد از رسانه‌های اجتماعی استفاده کرده و تصمیم‌گیری‌های مربوط به خریدشان تحت تأثیر آنچه که می‌بینند قرار دارد، شما نیز باید رسانه‌های اجتماعی را به عنوان بخشی کلیدی از استراتژی کلی بازاریابیتان در نظر بگیرید. اگر رسانه‌های اجتماعی همان جایی هستند که مشتریان شما در آن حضور دارند، بنابراین، این همان جایی است که باید شما نیز در آن حضور داشته باشید.

سرچ‌انجین‌لند، بازرایابی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی را اینگونه تعریف می‌کند: «. . . روند جذب ترافیک یا توجه در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی». البته که این تعریف کمک زیادی به آن‌هایی که در حوزه بازاریابی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی تازه‌وارد هستند نمی‌کند، بنابراین هفت اصل ضروری را برای شما گرداوری آورده‌ایم تا به شما در آغاز این روش بازاریابی کمک کنیم.

1- چگونگی استفاده از رسانه‌های اجتماعی در راستای بازاریابی را درک کنید

اولین گام شما در بازاریابی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی، درک چرایی حضور مردم در آن‌ها و چگونگی استفاده از آن است. رسانه‌های اجتماعی بستر فروش نیستند، و به طور کلی، مصرف‌کنندگان از پذیرش پیام‌هایی که بیش‌ازحد مرتبط به فروش و یا تبلیغاتی بینند، امتناع می‌ورزند. کاربران برای ارتباط با دوستانشان در رسانه‌های اجتماعی حضور دارند، چرا که می‌ترسند در جریان اتفاقات قرار نگیرند؛ و دوست دارند عکس‌ها و نظرات خود را در مورد مسائل مختلف ابراز کنند.

مردم برای خرید و یا دریافت پیام‌های فروش در این رسانه‌ها حضور ندارند. بنابراین، به یاد داشته باشید که شما نیاز به محتوای جذاب و قانع‌کننده دارید تا بتوانید توجه آن‌‌ها را به خود جلب و حفظ کنید. علاوه‌براین، نیاز به محتوایی «جذاب از نظر اجتماعی» خواهید داشت، به‌طوری که مردم آن را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند.

2- استراتژی بازاریابی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی تدوین کنید

با وجود بسترهای فراوان رسانه‌های اجتماعی و راه‌های دسترسی بسیار به آن‌ها، گیج و سردرگم شدن چندان دورازذهن نیست. به جای اینکه یک راست بروید سراغ رسانه‌های اجتماعی، قبل از همه و در ابتدا استراتژیتان را تدوین کنید. از چرایی استفاده‌تان از رسانه‌های اجتماعی در راستای بازاریابی و اینکه امیدوارید از طریق آن به چه چیزی دست پیدا کنید آگاه باشید

انجام این کار به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین رسانه اجتماعی را که باید روی آن متمرکز شوید، انتخاب کنید چرا که نمی‌توانید از همه‌ی آن‌ها بهره ببرید؛ حداقل این کار به‌طور همزمان ممکن نیست، مگر اینکه بودجه‌ای بی‌حدواندازه داشته باشید. ممکن است اهداف شما شامل ایجاد آگاهی بیشتر و در مورد برندتان و یا بازاریابی دهان به دهان، یا ایجاد ترافیک و شلوغی در محل فروشگاه سنتی‌تان، و یا مواردی دیگری باشد. اینکه چه اهدافی دارید در مقایسه با اینکه تا چه حد به وضوح تعریف شده‌اند و تا چه حد هم‌سو با استراتژی‌های شما هستند، از اهمیت کمتری برخوردار است.

3- از طریق ویدیو، نمایش زنده داشته باشید

به هرکدام از توصیه‌های مرتبط با بازاریابی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی که رجوع کنید با ارجاعات فراوانی به ویدیو مواجه خواهید شد. یوتیوب بیش از یک میلیارد کاربر دارد. هر روزه صدها میلیون ویدیو در فیس‌بوک مشاهده می‌شود، و در فیس‌بوک ویدیوها از تصاویر مخاطب بیشتری دارند، و بیش از آن‌ها مورد توجه و مشاهده قرار می‌گیرند. همچنین، زمان صرف‌شده برای تماشای ویدیوها در حال افزایش است: سیسکو پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2019، ترافیک اینترنتی حاصل از ویدیوها 80 درصد از کل ترافیک اینترنت را تشکیل خواهد داد.

اما در کنار ویدیو، ویدیو زنده نیز وجود دارد، و مصرف‌کنندگان باقطعیت نشان داده‌اند که دومی را ترجیح می‌دهند. به گزارش LiveStream.com، مخاطبان یک برند، ویدیوهای زنده را با اختلاف فاحشی ترجیح می‌دهند، 80 درصد، تماشای ویدیوی زنده را به خواندن پست‌ها و مطالب وبلاگ و 82 درصد، خواندن پست‌ها و مطالب رسانه‌های اجتماعی را ترجیح می‌دهند. نیل پیتل می‌گوید که کاربران فیس‌بوک 3 برابر بیشتر زمان صرف تماشای ویدیوهای زنده نسبت به ضبط‌شده کرده و 10 برابر بیشتر در موردشان نظر می‌دهند.

از اینکه ویدیو را به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی خود در نظر بگیرید اطمینان حاصل کنید اما اگر امکانش را دارید آن را به صورت ویدئوهای زنده اجرا کنید.

4- توجهتان را از چهره‌های سرشناس،‌ به افراد کم‌تر شناخته‌شده معطوف کنید

در سال 2017 بازاریابی از طریق تبلیغ محصولات توسط چهره‌های سرشناس بسیار رواج یافت، خصوصاً در اینستاگرام. بااین‌حال، این روند منجر به تبلیغ توسط افراد مشهوری شد که در واقع تنها در ازای دریافت پول این کار را می‌کردند و در برخی موارد دیگر هر کدام هزاران دنبال‌کننده‌ی جعلی داشتند. بنابراین، تبلیغ توسط چهره‌های سرشناس دیگر چندان کارایی ندارد و مورد اقبال عموم واقع نمی‌شود. علاوه‌براین، اکثر بازاریاب‌ها از عهده‌ی هزینه‌های تبلیغ توسط یک فرد اثرگذار و مشهور برنمی‌آیند. بنابراین به جای آن به سراغ اثرگذاری درسطح خرد بروید.

پیدا کردن چهره‌های نسبتاً معروف از طریق یوتیوب ممکن است مقرون‌به‌صرفه و موثرتر باشد. افراد متعلق به نسل هزاره با اختلاف معناداری با ستاره‌های یوتیوب ارتباط می‌گیرند تا با افراد بسیار مشهور (70 درصد) و ستاره‌های یوتیوب درصد بالاتری از مخاطبینی دارند که احتمال واکنششان بیشتر است. البته، ارزش بازاریابی دهان به دهان در بین دوستان و از طریق ارتباطات رسانه‌های اجتماعی را نیز در نظر بگیرید. احتمال اینکه افراد آنچه را که شخص دیگری در مورد شما می‌گوید باور کنند بیش از آن است که شما خودتان آن را بگویید و در بین 71 درصد از مردم احتمال بیشتری وجود دارد که در صورت تایید و توصیه دیگران، اقدام به خرید آنلاین نمایند. این مساله به ضرورت و اصل اول ما برمی‌گردد: درک اینکه در وهله اول چرا مردم در رسانه‌های اجتماعی حضور دارند، و ایجاد محتوایی که مردم از آن استقبال کرده و آن را به اشتراک بگذارند.

5- بودجه تبلیغاتتان را افزایش دهید

همانطور که تعداد و محبوبیت رسانه‌های اجتماعی رشد کرده است، دیگر جلب توجه از طریق روش اصلی و معمولی، کافی نیست، بازاریاب‌ها باید شروع به خرید فضاهای تبلیغاتی نمایند. از این رو سوشال‌مدیا تودی می‌گوید: «زمان رسیدن به مخاطبین به‌صورت رایگان ازدست‌رفته است و باید قبول کنیم که برای به دست آوردن هر گونه مخاطبی با بازاریابی رسانه‌های اجتماعی باید بودجه تبلیغاتی خاصی داشته باشید.» ازاین‌رو، ضرورب است که بوجه تبلیغاتی برای استراتژی بازاریابی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی‌تان داشته باشید، بر چگونگی مصرف هوشمندانه آن آگاه باشید و بدانید چگونه باید نتایج را ارزیابی کرد.

6- نتایجتان را ارزیابی کنید

زمانی که صحبت از نتایج می‌شود، یکی دیگر از مهمترین الزامات و ضروریات بازاریابی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی در سال 2018، ارزیابی نتایج است. اگر درکی از تجزیه و تحلیل و معیارهای ارزیابی نداشته باشید، نمی‌توانید دریابید که چه چیزی کارایی داشته و چه چیزی نداشته. و هنگامی که بحث به بودجه تبلیغاتی‌تان می‌رسد، نمی‌دانید که هزینه‌های‌تان را چگونه تخصیص دهید. مشخص کنید که چه چیزی را ارزیابی و اندازه‌گیری می‌کنید، مانند تاثیرات، حصول، تناوب، نرخ کلیک، علاقه‌مندی‌ها (لایک)، نظرات، اشتراک‌گذاری‌ها و غیره. سپس تصمیم بگیرید كه چگونه می‌توانید با استفاده از این معیارها پیگیری، اندازه‌گیری، تحلیل و عمل كنید.

7- هرچه بیشتر بیاموزید

در نهایت، در نظر داشته باشید که در مورد بازاریابی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی بیشتر بدانید و در این زمنیه مدرک یا گواهینامه‌ای دریافت کنید. فناوری و همچنین رسانه‌های اجتماعی به‌سرعت درحال‌تغییر هستند. درحالی‌که محتوای گذرا و هوش مصنوعی دو موضوع داغ و درحال‌گسترش در سال 2018 هستند، سال آینده موضوعات دیگری خواهد داشت که نیازمند توجه و تسلط هستند. با کسب گواهینامه، بازاریابان دیجیتالی می‌توانند شالوده مستحکمی در بازاریابی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی بسازند که به آنها این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی با تحولات جدید مواجه شوند.

منبع مقاله:

simplilearn

ترجمه:

موسسه معنا

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

درباره نویسنده