مقایسه MBA و DBA

مدرک DBA و MBA: تفاوت‌ها

مدرک‌های DBA و MBA به‌نظر خیلی مشابه می‌آیند. و در حقیقت بعضی شرکت‌ها، برای MBA و DBA ارزش یکسانی قائل می‌شوند و هر دو آن‌ها را به عنوان مدارک تحصیلی ارزشمند برای کارمند در نظر می‌گیرند. بااین‌وجود، تفاوت‌های مهمی بین دوره پیشرفته مدیریت کسب‌وکار (MBA) و دکترای مدیریت حرفه‌ای کسب‌وکار (DBA) وجود دارد.

 

DBA و MBA : محتوا

MBA یک مدرک مدیریت عمومی با رویکرد عملی قوی است. این دوره، مروری بر مهم‌ترین وظایف مدیریتی ارائه می‌کند و شما را برای حل مشکلات عملی کسب‌وکار آموزش می‌دهد. دوره‌های تمام وقت اغلب شامل سمینارهای رهبری و همچنین برنامه‌های عملی مانند تدوین طرح تجاری، پروژه‌های درون شرکت، یا کارآموزی، می‌شود و منبع اصلی اطلاعاتی‌تان، مطالعات موردی هستند.

  • در دوره MBA، دانشی را ترویج می‌دهید که وجود دارد و آن دانش را از طریق کتاب‌ها، سخنرانی‌ها، مطالعات موردی یا تعامل با اساتید، هم کلاسی‌ها یا کسب‌وکارها به‌دست می‌آورید.

در دکترای حرفه‌ای کسب‌وکار، مقالات آکادمیک را می‌خوانید

برعکس، DBA یک دوره تحقیقاتی است که در آن مقالات آکادمیک را می‌خوانید. شما برای حل مسائل مدیریتی آموزش نمی‌بینید بلکه آموزش می‌بینید تا به محققی تبدیل شوید که می‌تواند روزی در مجلات آکادمیک، مقالاتی منتشر کند. نظریات زیربنایی آنچه در MBA یاد داده می‌شود را می‌خوانید و ابزارهای متدولوژیک لازم را یاد می‌گیرید تا به‌عنوان یک محقق، دانش تولید کنید.

  • در دکترای حرفه‌ای کسب‌وکار، شما به تولید علم در حوزه‌ای می‌پردازید که پیشتر پایه‌های علمی برای آن وجود داشته است. پس از آن، به یک محقق تبدیل می‌شوید و به پیشبرد علم کمک می‌کنید.

یک مثال واقعی

  • شما به عنوان یک دانشجوی MBA، یاد می‌گیرید چگونه سود بیشتری ایجاد کنید. ممکن است یک مطالعه موردی «بخوانید» که در آن، خودتان را جای مدیر فروشی بگذارید که با کاهش جدی فروش مواجه شده و پس از خواندن آن مطالعه موردی، تلاش کنید مشکل را حل کنید.
  • شما به عنوان یک دانشجوی DBA، ممکن است در عوض تلاش کنید بفهمید سودها (یا فروش بیشتر) به‌طورکلی از کجا می‌آید و یک مطالعه موردی «ایجاد کنید». ممکن است بخواهید مدلی تدوین کنید که به‌عنوان نمونه شرایطی را توضیح دهد که فروش به نوسانات تقاضا حساس است و همچنین شرایطی را توضیح دهد که این حساسیت وجود ندارد.‌ و ممکن است بخواهید مدل‌تان را از طریق تحلیل تجربی صدها مدیر فروش آزمایش کنید و نتایج‌تان را در پایان‌نامه‌تان منتشر کنید. یا ممکن است یک فرآیند کسب‌وکار خاص را در شرکت خودتان تحلیل کنید و یک مطالعه موردی انجام دهید که ممکن است بتوان از آن در سایر شرکت‌ها نیز استفاده کرد.
  •  

گروه‌های هدف  

دانشجویان تمام‌وقت و پاره‌وقت MBA معمولا افراد حرفه‌ای کسب‌وکار هستند که می‌خواهند حرفه‌شان در کسب‌وکار را توسعه دهند. دلایل اصلی گذراندن دوره MBA عبارتند از: گزینه‌های حرفه‌ای‌شان را داخل و خارج از سازمان فعلی افزایش دهند، واجد شرایط شدن برای جایگاه رهبری، کسب دانش مدیریتی، برای مثال پس از ارتقای شغلی، و کسب دانش و ایجاد یک شبکه برای توسعه کسب‌وکار خودتان. در مقایسه با دانشجویان دکترای حرفه‌ای کسب‌وکار، دانشجویان تمام‌وقت و پاره‌وقت MBA معمولا جوان‌تر هستند و تجربه کاری کمتری دارند.

دانشجویان MBA اجرایی از لحاظ سن و تجربه کاری به دانشجویان DBA شباهت بیشتری دارند. با این وجود، انگیزه و اهداف حرفه‌ای برای گذراندن MBA اجرایی (EMBA) با هدف کسب مدرک دکترای حرفه‌ای کسب‌وکار متفاوت است. همانند دانشجویان تمام‌وقت و پاره‌وقت MBA، دانشجویان EMBA به‌دنبال کسب دانش جدید و توسعه قابلیت‌های جدیدی هستند که به آن‌ها کمک می‌کنند در کسب‌وکارهایشان بهتر و موفق‌تر شوند. همچنین، ایجاد یک شبکه با سایر مدیران اجرایی از طریق دوره EMBA نیز اغلب انگیزه مهم دیگری برای گرفتن این مدرک است.

برعکس، دانشجویان DBA، افراد حرفه‌ای کسب‌وکار هستند که به دنبال چالشی شخصی هستند و می‌خواهند به عنوان یک محقق، صلاحیت لازم را به دست آورند. آن‌ها پشت سرشان، یک حرفه کسب‌وکار موفق دارند و ممکن است مدرک MBA هم داشته باشند اکنون آن‌ها می‌خواهند دانش‌شان را در مقام یک پیشگام و از طریق تبدیل شدن به یک محقق، تکمیل کنند و بین دنیای آکادمیک و کسب‌وکار حرکت کنند. آن‌ها بیشتر به دنبال توسعه قابلیت‌هایشان هستند تا اینکه بخواهند پایگاه دانش فعلی‌شان را عمیق‌تر کنند.

 

MBA یا مدرک DBA کدام بهتر است؟

این سوال در تعدادی از محافل اینترنتی مطرح شده و بنابراین به‌نظر می‌رسد برای بعضی افراد مهم باشد. در اصل این سوال گمراه‌کننده است چون MBA و DBA، مقاصد مختلفی را برآورده می‌کنند و بنابراین نمی‌توانند جای یکدیگر را بگیرند. افراد حرفه‌ای با کسب مدرک دکترا در کسب‌وکار یاد می‌گیرند چگونه تحقیق کنند درحالی‌که در MBA آن‌ها یاد می‌گیرند که مدیر بهتری شوند. اکنون پرسش به خود شما بستگی دارد: اکنون به چه چیزی نیاز دارید؟ دانش تحقیقاتی یا مهارت برای موفق شدن در کسب‌وکار؟

دوره‌های MBA و DBA  در معنا : دپارتمان مدیریت حرفه‌ای

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش