بحران اقتصادی بزرگ انگیزه شرکت در دورههای تحصیلات تکمیلی
کارشناسان میگویند گرفتن مدرک MBA بلیت طلایی موفقیت نیست اما بخت دستیابی به سمتی مهم در دنیای کسبوکار را افزایش میدهد مخصوصا اگر مدرک MBA متعلق به یکی از دانشکدههای برتر کسبوکار باشد.
کارشناسان میگویند بدون مدرک MBA از دانشکدهی برگزیدهی کسبوکار، به دست آوردن مشاغل آیندهدار در شرکتهای مهم مشخصی مثل مککینزی اند کمپانی یا ج. پ. مورگان خیلی سخت است.
پیتر ونهام، نویسندهی «قبل از آنکه مدیرعامل شوم: قصهها و درسهای زندگی از رهبران قبل از رسیدن به مقامات بالا»، میگوید: «اگر میخواهید به یکی از آن دسته شرکتها بروید، کاملا روشن است که باید چهکار کنید.»
کتاب ونهام شرح میدهد که چگونه مدیران عامل مختلف ۵۰۰ شرکت برتر آمریکا بهلحاظ سودآوری به برتری دست یافتند و بینشی در مورد چیزی ارائه میدهد که فعالان اقتصادی را که به اوج حرفهشان رسیدهاند، متمایز میکند. ونهام میگوید که برخی مدیرعاملان مهم بدون شرکت در دانشکدهی بازرگانی پیشرفت کردند اما صنایع خاصی مثل مشاورهی مدیریت هستند که در آن مدرک MBA معمولا برای پیشرفت لازم است.

یو اس نیوز با مدیران اجرایی در صنایع مختلف که مدرک MBA داشتند تماس گرفت و از آنها پرسید مهمترین درسی که در طول برنامهشان یاد گرفتند، چه بوده و به دانشجویان آتی دورهی MBA چه توصیهای میکنند. چهار نفر از مدیران اجرایی که میگویند برنامهی MBAشان به موفقیتشان کمک کرده است، در این بخش معرفی شدهاند.
بیشتر بخوانید:
کدام مناسبتر است؟MBA یا DBA
نیکول سهین
سمت: مدیرعامل گلوبالیزیشن پارتنرز، شرکت خدماتی استخدام
جایی که مدرک MBAاش را گرفت:
موسسه مطالعات بینالمللی میدلبری در مونتری که با کالج میدلبری مرتبط است و قبلا به نام موسسه مطالعات بینالمللی مونتری معروف بود.
آموختههای او از MBA: سهین در دانشکدهی بازرگانی دریافت کسی که از مدرک MBAاش در بخش انتفاعی استفاده میکند، میتواند به طور بالقوه کمک معنادار و مثبتی به جامعه کند. این درک، او را بر آن داشت تا از دنبال کردن حرفهای در بخش غیرانتفاعی روی برگرداند و رو به کارآفرینی بیاورد. سهین میگوید: «کسبوکار نباید بدجنس باشد. میتوانید انتخاب کنید که برای چه نوع شرکتی کار کنید و چه نوع شرکتی بسازید.»
توصیهی او به دانشجویان دانشکدهی کسب و کار:
سهین دانشجویان آتی MBA را فرا میخواند تا قبل از شروع برنامهی MBA تجربهی کاری قابل توجهی کسب کنند تا بتوانند از دانشی که به واسطهی کار کسب میکنند برای پیشرفت در درسهایشان استفاده کنید.
لس ویلیامز
سمت: مدیر ارشد درآمد در شرکت تعاونی ریسک، شرکت کارگزاری بیمه
جایی که مدرک MBAاش را گرفت: دانشکدهی کسبو کار هاروارد
آموختههای او از MBA: به گفتهی ویلیامز، آموختنِ ارزشِ سکوت در مکالمات تجاری بینش مهمی بود که وی در طول برنامهی MBAاش کسب کرد؛ خوب گوش دادن مگرآنکه چیز قابلتوجهی برای گفتن داشته باشید. ویلیامز میگوید که در دروس MBA یاد گرفت که بهندرت حرف بزند و از این رو کلماتش وزین بود و استادان و همکلاسیهایش او را جدی میگرفتند.
توصیهی او به دانشجویان دانشکدهی کسبوکار: ویلیامز میگوید: «مدرک MBA واقعا شبکهی بزرگی از افراد خبره را در اختیارتان قرار میدهد. بنابراین به هرچیزی که علاقهمندید، MBA شما را به آن خواهد رساند.» او میگوید شبکهای را که در دانشکدهی کسبوکار هاروارد گسترش داد و ارتباطاتش به وی کمک کرده است تا به مشاغل و مشتریان جدید دست یابد.
دیو رایت
سمت: مدیرعامل در گروه بانکداری و سرمایهگذاری خصوصی در مریل لینچ
جایی که مدرک MBAاش را گرفت: دانشکدهی مدیریت کلاگ در دانشگاه نورتوسترن
آموختههای او از MBA: به گفتهی رایت، همکلاسیهای دورهی MBA به او الهام دادند تا بلندپروازتر باشد. «یکی از مزایای فوقالعادهی دانشکدهی کسبوکار آن است که شما را با افرادی احاطه میکند که با انگیزه و هدفمند هستند و در بهبود اوضاع شما نیز تلاش میکند.»
توصیهی او به دانشجویان دانشکدهی کسبوکار: گرچه مدرک MBA سرمایهگذاری گرانبهایی است، رایت نیز «طرفدار پروپاقرص» این مدرک است. او میگوید: «MBA مجموعه مهارتهایتان را وسیعتر کرده و شما را با افراد همفکری احاطه میکند که شما را به پیشتر و مراتب بالاتر هل میدهند اما قطعا به کمی فداکاری هم نیاز دارد.»
پیتر فریسی
سمت: نایب رییس بازار آمازون، پلتفرم تجارت الکترونیک با مالکیت آمازون
جایی که مدرک MBAاش را گرفت: دانشکدهی کسبوکار راس در دانشگاه میشیگان- آن آربور
آموختههای او از MBA: فریسی میگوید دروسی که لازم بود در آنها مشکلات مواجه شده در شرکتهای واقعی را حل کند، به او درک بهتری را از نحوهی کارکرد کسبوکار نسبت به آنچه که در دروس نظری ممکن است، ارائه داد. فریسی میگوید: «مزیت یادگیری مبتنی بر عمل آن است که واقعا به دانشجویان این مزیت را میدهد که بتوانند نظریه را در عمل تمرین کنند.»
دورههای مرتبط:
شرکت در همایش رایگان MBA
توصیهی او به دانشجویان دانشکدهی کسبوکار: فریسی میگوید مدیران اجرایی مشتاق باید مدرک MBA را بگیرند.
«اگر از نقشهای تجاری لذت میبرید و میخواهید این کار را در طولانی مدت انجام دهید، MBA در دستهای است که نیاز به هیچ فکری ندارد.»
منبع مقاله:
usnews
ترجمه:
موسسه معنا
با دوستانتان به اشتراک بگذارید: