هشت ویژگی برتر مدارس کسبوکارِ نمونه
دروس و مباحث مرتبط با کسبوکار در میان محبوبترین رشتههایی هستند که موسسات آموزشی و دانشگاهها ارائه میکنند. رشد محبوبیت چنین رشتههایی تاثیری مستقیم در بازار کار و مشاغل داشته است، از همین رو، استدلال بسیاری از افراد این است که تحصیل در زمینه کسبوکار میتواند نوعی سرمایهگذاریِ آیندهنگرانه قلمداد شود.
در این زمینهی تحصیلی فرقی نمیکند در مقطع کارشناسی به دنبال ادامه تحصیل هستید و یا اینکه هدفتان گرفتن مدرک مدیریت ارشد کسبوکار باشد. موضوع مهم انتخاب مدرسه کسبوکاری مناسب است که بتواند نقشی موثر در بهرهبرداریِ حداکثری شما از آموزشهای ارائهشده ایفا کند. برای انتخاب یک مدرسه کسبوکار خوب موارد زیادی را باید در نظر گرفت، اما به عقیده ما هشت مورد زیر، ویژگیهای اصلیای هستند که باید به آنها توجه کنید:
۱- هیئتعلمی شناختهشده و الهامبخش
یک مدرسه کسبوکارِ خوب، واجد شرایطترین و بااستعدادترین مدرسان و محققان از سرتاسر دنیا را به خود جذب میکند؛ بینالمللی بودنِ درصد بالایی از کادر آموزشی در مدارس کسبوکار نمونه در دنیا شاهدی بر این مدعی است. این کادر ممتاز و الهامبخش، دانش و تجربه لازم را در اختیار دارد و میتواند آموزشهایی موثر به کسانی دهد که رویای تبدیل شدن به چهرههای سرشناس تجارت را در سر میپرورانند.
فارغ از آموزش به شکل نظری، هیئتعلمیای الهامبخش بر استفاده از دانش نظری در عمل برای حل مشکلات حال حاضر ِدنیای کسبوکار تأکید خواهد داشت. تجربه و ارتباطات گستردهی اعضای هیئتعلمی با سازمانهای مختلف صنعت به آنها در مشاوره دادن به علاقهمندان و حتی در اختیار گذاشتن فرصتهای کارآموزی و یا دیگر موقعیتهای شغلی کمک میکند.
اگر به کار کردن در زمینه، حوزه و یا صنعتی خاص علاقهمند هستید، بهتر است ارتباطات هیئتعلمی و مدرسه موردنظر با آن زمینه خاص را بررسی کنید، زیرا اطلاع از این موضوع میتواند شما را برای یافتن شغل بعد از فارغالتحصیلی در موقعیتی بهتر قرار دهد.
بیشتر بخوانید:
کدام مناسبتر است؟MBA یا DBA
۲- دانشآموزانی فوقالعاده
بیشتر برنامههای آموزشی مدارس کسبوکار بخش وسیعی از برنامه کاری خود را به پروژههای گروهی اختصاص میدهند و شما قسمت قابلتوجهی از زمان خود را صرف تعامل با دیگر دانشجویان خواهید کرد. بهغیراز یادگیری نحوه کارِ گروهی و کسب مهارتهای رهبری تیمی، تجربه شما در مدرسه کسبوکار همچنین به شما این امکان را خواهد داد تا از همدورهایهای خود بیاموزید، زیرا این احتمال وجود دارد که این افراد در آینده به همکار، شریک و یا حتی رقیب شما تبدیل شوند.
از یک منظر بخش بزرگی از آموزش و حرفه شما به شبکهسازی با همکلاسیها و آنهایی که زودتر از شما فارغالتحصیل شدهاند، بستگی دارد. فارغالتحصیلان مدارس کسبوکار معمولاً برای یافتن شغل و یا دورههای آموزشی به سراغ فارغالتحصیلان مدرسه خود میروند.
پرسشی مناسب که میتوانید از خود بپرسید این است: «این موسسه/دانشگاه چه نوع دانشجویانی را به خود جلب میکند؟» آنگاه میتوانید درباره وضعیت دانشجویان و جامعه فارغالتحصیلانی که در آینده با آنها تعامل خواهید داشت و اینکه آیا تمایل دارید بخشی از این جامعه باشید یا نه، تأملکنید.
۳- انتخاب گرایش و رشته تحصیلی
کسبوکار شامل حوزهها و گرایشهای تحصیلی زیادی است. افرادی که قصد تحصیل در این حوزهها را دارند، میتوانند رشتههای تحصیلی را با محوریت موضوعی خاص و یا رشتههایی عمومیتر که بیشتر این حوزهها را به شکلی پایهای بررسی میکند انتخاب کنند.
باید مدرسهای را انتخاب کنید که گرایشها و رشتههای تحصیلیای که میتواند شما را به هدف خود نزدیکتر کند، داشته باشد. برای مثال اگر به دنبال راهاندازی کسبوکار شخصی خود هستید، میتوانید به مدارسی توجه کنید که علاوه برداشتن پایهای محکم از دروس کسبوکار، به شما اجازه تخصص یافتن در کارآفرینی را هم بدهند.
۴- انعطافپذیری
انعطافپذیری مسئلهای مهم برای دانشجویان شاغلی است که تعهدها و مسئولیتهای دیگری هم دارند. اگر شما جزو این دسته از افراد هستید، باید بهدنبال مدارس کسبوکاری باشد که برنامههای آموزشیشان نیازمند حضور حداقلی در دانشگاه بوده و یا برنامههای مطالعاتی پارهوقت و یا آموزش ازراهدور ارائه کنند.
افراد شاغلی که مایلند دانشجو شوند، باید بدانند آیا کارفرمایانشان تمایل به حمایت از تحصیل آنها دارند یا نه. شرکتهایی هستند که از آموزشازراه دور کارمندانشان حمایت مالی میکنند، زیرا برنامهای انعطافپذیر به کارمندان اجازه میدهد شغل خود را حفظ کرده و درعینحال آنچه میآموزند را مستقیماً در کار خود بهکارگیرند. با این اوصاف مدرسه کسبوکار مناسب در عین اینکه خود را با نیاز شما مطابقت میدهد، شما را درگیر رشته تحصیلی خود ساخته و با همکلاسیها و مدرسان مرتبط میکند.
۵- آزادی عمل
مدارس کسبوکار برتر در دنیا از طریق حمایت از رقابت سالم، تحقیقات علمی، تفکر نقادانه، نوآوری و خلاقیت، محیط کسبوکار واقعی را بازسازی میکنند. این موضوع البته در مورد همه مدارس کسبوکار صدق نمیکند، زیرا بعضی از آنها محدودیتهایی را به خاطر دخالت و قوانین دولتی و یا کاغذبازیهای موجود وضع کردهاند. این محدودیتها مانع از این میشوند که موسسه/دانشگاه با گرایشها، گروهها و محیطهای کسبوکار که بهسرعت درحالتغییر است همگام بمانند و این موضوع بر مطالب آموختهشده و نحوهی آموزش دانشجویان و تجربیات آنها اثرگذار خواهد بود.
۶- مدیریت
مورد حیاتی دیگری که در انتخاب مدرسه کسبوکار باید به آن توجه کرد، ریاست و یا مدیریت آن است. بیشتر مدیران موسسات و مدارس کسبوکار برتر در دنیا در هر دو حوزه آکادمیک و تجربی باتجربه هستند. این موضوع به آنها کمک میکند مدرسه تحتامر خود را بهعنوان بخشی از جامعه کسبوکار اداره کرده و چشمانداز آن را هم در همین راستا مشخص کنند.
مدیران یک مدرسه کسبوکار خوب (مثل مدیران دانشکده و دیگر مقامات اجرایی) دید و درکی کلان خواهند داشت که پشتیبان منافع دانشآموزان، هیئتعلمی و فارغالتحصیلان بوده و بین این منافع توازن ایجاد میکند.
۷- حمایت از دانشآموزان
یک مدرسه کسبوکار خوب از هنگامیکه برای بار اول تصمیم میگیرید برای دورهای خاص درخواست دهید تا بعد از فارغالتحصیلیتان از شما پشتیبانی میکند. این حمایت میتواند بهسادگی ارائه اطلاعات درست تا چیزی پیچیدهتر مثل جستجو برای یافتن شغل باشد. این موضوع به مفهوم این نیست که مدرسه لقمه را آماده در دهان شما بگذارد، بلکه باید با داشتن منابع لازم به شما در مسیر تبدیلشدن به فردی حرفهای در زمینه کسبوکار کمک کند. ویژگیهایی نظیر شبکه فارغالتحصیلان قدرتمند و مرکز فرصتهای شغلی و یا خدمات کاریابی با ارتباطات قوی از خصوصیات مدارسی است که ازنظر حمایت از دانشآموزان وضعیت مطلوبی دارند.
۸- شهرت
یکی از عوامل مشخصکننده وضعیت شهرت یک مدرسه، رتبه کلی آن بین مدارس کسبوکار دیگر است. بیشتر فهرستهای رتبهبندی چیزهایی مثل کیفیت برنامههای آموزشی، هیئتعلمی، تحقیقات، خدمات دانشآموزی و حمایت شغلی را در نظر میگیرند. بااینحال، هنگامیکه به شهرت یک مدرسه نگاه میکنید، در نظر داشته باشید که مهمترین مسئله برای شما چیست. وقتی خوشنامی مدنظر شما باشد، مدارس کسبوکار مشهور مانند آنهایی که در آیوی لیگ قرار دارند (مانند هاروارد، یِیل، کلمبیا، و …)، احتمالاً اولازهمه به ذهنتان خطور خواهند کرد، ولی اگر پیشرفت شخصی حین گذراندن تحصیلات مدنظرتان است، درمییابید که بر اساس مطالعات نشریه اکونومیست از ۱۰۰ مدرسه برتر مدیریت کسبوکار، دانشگاه موناش استرالیا از این حیث رتبه اول در دنیا را به خود اختصاص داده است.
دورههای مرتبط:
شرکت در همایش رایگان MBA
هنگامیکه بهدنبال یافتن بهترین مدرسه کسبوکار برای خود از بین هزاران گزینه موجود هستید، این هشت مورد را در نظر داشته باشید. به یاد داشته باشید که مدرسه مذکور باید بتواند نیازها و اهداف حرفهای و آکادمیک شما را تأمین کند و در آخر این شما خواهید بود که میتوانید تشخیص دهید بهترین گزینه برایتان کدام است.
همین امروز جستجوی خود را آغاز کرده و درباره مدارس و رشتههای تحصیلی مربوط به کسبوکار در موسسه توسعه مدیریت و فن معنا اطلاعات بیشتری کسب کنید.
منبع مقاله:
studylink
ترجمه:
موسسه معنا
با دوستانتان به اشتراک بگذارید: