همه قابلیتهای شما یکسان ایجاد نشدهاند
هدف اصلی یک فرآیند استخدام مشخص کردن این است که کدام متقاضی در مجموعه شما بهترین داوطلب برای شغل موردنظر است. این داوطلب را میتوان با جستجو در میان متقاضیانی که واجد شرایط تجربه، دانش فنی، شخصیت و تناسب هستند پیدا نمود.
مشخص کردن اینکه چه عواملی در تصمیمگیری برای استخدام مهمترینها هستند معمولا با تجزیهوتحلیل شغلی انجام میشود. بااینوجود، همه قابلیتها زمانی که در زمینه فرآیند استخدام مورد بررسی قرار میگیرند با هم برابر نیستند. برای مثال خوشبرخورد بودن یک قابلیت خوب است اما چهبسا از حیث درجه اهمیت و اعتبار با وجدان کاری برابری نکند.
باوجوداینکه بسیاری از پستها دارای فهرستی از معیارهایی هستند که برای واجد شرایط شدن ضرورت دارند، باز هم مهم است مشخص کنیم کدام عوامل برای عملکرد موفق شغلی اهمیت بیشتری دارند.
شناسایی این قابلیتها
اکنون بهطور خلاصه اصول شناسایی قابلیتهای مناسب را گامبهگام توضیح میدهیم:
- یکی از نخستین گامها انجام تجزیهوتحلیل شغلی است. این کار یک بررسی تفصیلی جهت مشخص کردن شرایط لازم برای انجام موفق شغل است. پس از پایان تجزیهوتحلیل شغلی، شما دادههای عینی را در قالب فهرستی از دانشها، مهارتها و تواناییهایی (قابلیتها) که برای انجام وظایف این شغل مورد نیاز است در دست دارید.
- علاوه بر این، یک تجزیهوتحلیل شغلی کامل بینش لازم را در خصوص اینکه هر یک از قابلیتها تا چه میزان در پست موردنظر نیاز است به شما میدهد. برای مثال طی تجزیهوتحلیل شغلی چهبسا کشف کرده باشید که دو مهارت حل مسئله کمی و جهتگیری ایمنی بهعنوان قابلیتهای موردنیاز در این شغل پدیدار میشوند.
بیشتر بخوانید:
آیا یک رهبر خوب در هر سازمانی رهبری خوب است؟
بااینحال میزان استفاده یا نیاز به مهارتهای پایه ریاضی در این شغل به اندازه استفاده یا نیاز به عملکرد و رفتار ایمنی اهمیت ندارد. بهبیاندیگر هرچند که میخواهید فردی را با توانایی ریاضی ساده استخدام کنید، اما باید داوطلب ایمنی را در مسئولیتهای روزمره خود در اولویت قرار دهد. احتمالاً تمایل ندارید فردی را استخدام کنید که از دانش و توانایی ریاضیاتی بسیار بالایی برخوردار باشد اما آگاهی ایمنیاش کم باشد.
- این قابلیتها را بهوسیله خود شرکت نیز میتوان شناسایی کرد. اغلب شرکتها سعی میکنند معیارهای استخدامی را جهت مطابقت با بیانیه ماموریت، ارزشهای شرکت و ابتکارهای جدید هماهنگ کنند. توجه کردن به این منابع میتواند به تایید صحت اطلاعات یافت شده در همه مراحل تجزیهوتحلیل شغلی کمک کند.
ارزیابی این قابلیتها
حالا که میدانید چه قابلیتهایی برای انجام موفق شغل مورد نظرتان بسیار مهم هستند میتوانید این اطلاعات را در فرآیند استخدام خود بگنجانید. اطمینان حاصل کنید که فرآیند استخدام تا حد ممکن ساده و کارآمد است. همچنین باید مطمئن شوید هر یک از قابلیتهایی که برای شغل مورد نظر مرتبط و مهم هستند دستکم یکبار در فرآیند استخدام مورد ارزیابی قرار میگیرند. بهعنوانمثال این قابلیتها را در هنگام درخواست شغل، مصاحبه شغلی و ارزیابی پروفایل متقاضی بررسی کنید. بااینوجود، مهمترین قابلیتهای مورد نظر شما باید بیش از یکبار یا در سطحی ژرفتر از بقیه موارد ارزیابی شوند.
بهعنوانمثال شما یک ارزیابی پیش از استخدام را در فرآیند میگنجانید که مولفه هایی مانند توانایی حل مسئله کمی (QPS) و جهتگیری ایمنی را مورد بررسی قرار میدهد.
- مولفه QPS به اندازه مولفه جهتگیری ایمنی برای انجام دادن شغل مهم و حیاتی نبوده است. بنابراین ارزیابی یکمرتبهای QPS بهاحتمالزیاد اطلاعات کافی را در مورد این قابلیت فراهم خواهد کرد.
- از سوی دیگر، اطلاعات بهدستآمده در مورد مولفه جهتگیری ایمنی اگرچه مفید است اما به اندازه کافی کامل نیست. برای جمعآوری اطلاعات بیشتر درباره جهتگیری ایمنی سوال کردن درباره عملکرد و رفتار ایمنی فرد در مراحل دیگر فرآیند استخدام مثلا در طول مصاحبه اهمیت دارد.
- حتی متقاضیانی که با نمرات بالا در مراحل اولیه ارزیابی مربوط به قابلیتهای بسیار مهم پذیرفته میشوند، نباید از تحقیق و بررسی بیشتر در این زمینهها معاف شوند. اتخاذ یک رویکرد سازمانیافته موثرترین راه برای استخدام داوطلبان مجرب است.
هنگامیکه متوجه میشوید چه قابلیتهایی برای موفقیت در یک پست خاص بسیار مهم هستند، ضروری است که در طول فرآیند استخدام بررسیشان کنید. بنابراین فرآیند استخدام شما باید این موضوع را بازتاب دهد.
در این فرآیند قابلیتهای بسیار مهم باید بهطور مرتب و به روشی کامل مورد ارزیابی قرار بگیرند و بر بخشهای کماهمیتتر کمتر تاکید شود. این امر تضمین میکند که فرآیند استخدام شما درمجموع بهترین استاندارد را برای موفقیت در پست مورد نظرتان مشخص میکند.
منبع مقاله:
selectinternational
ترجمه:
موسسه معنا
با دوستانتان به اشتراک بگذارید: