چگونه اولین برنامه آموزش کارکنان خود را تهیه کنید- بخش دوم
سمینارهای درون سازمانی در مقابل کنفرانسهایی در سطح صنعت
با برگزاری یک سمینار در داخل سازمان خود میتوانید همزمان تعداد زیادی از کارکنان را آموزش دهید. با پرداخت هزینههای کنفرانسهای صنعتی میتوانید فرصتهای یادگیری خوبی برای کارکنانتان مهیا کنید. در ادامه، ویژگیهای این دو نوع آموزش مرور میشود.

آموزش فردی در مقابل آموزش گروهی
آموزش گروهی برای واحدهای سازمانی بسیار مناسب است که آموزش مهارتهای تیمی برایشان سودمند و مفید است (مثلا آموزش مهارتهای ارتباطی ممکن است برای تیمهای فروش و بازاریابی، هر دو مفید باشد). برنامه آموزشهای فردی را نیز در برنامه آموزش کارکنان خود بگنجانید تا به کارکنان آزادی عمل بیشتری برای شکل دادن شیوه یادگیری خود بدهید.

آموزش مبتنی بر مهارت در مقابل آموزش مدیریتی
برنامههای آموزش مبتنی بر مهارت خود را طراحی کنید تا به کارکنان در انجام بهتر وظایف روزانه خود کمک کرده باشید (برای مثال آموزشهای فنی مثل نحوه استفاده از نرمافزارSalesforce).
از آموزش مدیریت استفاده کنید تا به افراد در توسعه قابلیتهای رهبریشان کمک کرده باشید.

آموزش کارکنان حین کار در مقابل آموزش با بهرهگیری از منابع بیرونی
آموزش کارکنان حین کار شامل مربیگری و کار با تازهواردها میشود. همچنین میتوانید امکان دسترسی به منابع آموزشی (مثل کتابخانههای فیزیکی یا دیجیتال و ابزارهای یادگیری الکترونیکی) را هم برای کارکنان خود فراهم کنید. ببینید کدام روش برای شما سادهتر و مقرون به صرفهتر است.

دیگر انواع آموزش که ممکن است در سازمان شما مورد استفاده قرار گیرد، عبارتند از:
-آموزش حرفهای: جایی که کارکنان باید دانش خود را بهروز کرده یا گواهیهای صنعتی را دریافت کنند. برای مثال، حسابداران برای ارتقای شغلی باید گواهیهای CPA بگیرند.
آموزش ایمنی: هدف این آموزش، محافظت کارکنان در مقابل اتفاقات و تصادفات است. برای مثال، کمکهای اولیه، اطفاء حریق و آموزش کار با مواد خطرناک.
– آموزش کیفیت برای حصول اطمینان از رعایت استانداردها توسط کارکنان. برای مثال، حذف نقایص محصول یا رعایت قوانین محیط زیست.
ارزیابی برنامههای آموزش کارکنان
هیچ برنامه آموزشی تا زمانی که نتایج آن را ارزیابی نکنید، کامل نیست. برنامههای آموزشی خود را بازبینی و اصلاح کنید اگر اهداف مورد نظرتان را محقق نمیکنند. برای آگاه شدن از روند فرایند، از بازخورد کارکنان استفاده کنید. از کارکنان خود سوالات زیر را بپرسید:
- این برنامه چه چیز جدیدی (مثلا مهارت، کار، تجهیزات ) به شما یاد داده است؟
- چگونه این دانش جدید را در شغل خود به کار میگیرید؟
- چه بخشهایی از برنامه را دوست داشتید و کدام بخش آن (مثل موضوع، روش، مربی و مطالب آموزشی) را باید بهتر کنیم؟
درگذر زمان میتوانید اثربخشی برنامههای آموزشی خود را از طریق پیگیری میزان بهبود عملکرد کارکنان، ارزیابی کنید.
برنامههای آموزشی در بخشهای کوچک و روزانه بهتر از جلسه آموزشی یکروزه یا طولانیمدت به نتیجه میرسد. فرهنگ یادگیری و توسعه را در سازمان خود پرورش دهید تا همه کارکنان به پیشرفتهای فردی و شغلی علاقمند و ترغیب شوند.
منبع مقاله:
resources.workable
ترجمه:
موسسه معنا
با دوستانتان به اشتراک بگذارید: