آبان, ۱۳۹۸ بدون نظر اخبار, اخبار مدیریت, موسسه معنا

هشت ویژگی مهم مدیران بزرگ

مدیران شرکت­‌ها با بحران روبرو شده‌اند. حدود یک‌سوم کارمندان به مدیریت بی‌اعتمادند. علاوه‌براین، امروزه کارفرمایان مجبورند نیازهای افراد نسل هزاره را نیز برآورده کنند. هر فرد نسل هزاره، پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه تا پیش از ۳۲ سالگی، به­‌طور میانگین، چهار بار شغل عوض می­‌کند. همچنین بیشترِ افراد نسل هزاره در موقعیت شغلی فعلی­شان احساس توانمندی نمی­­‌کنند.

واضح است که بسیاری از مدیران در ایجاد حس اعتماد و وفاداری در کارمندان‌شان ناکام مانده‌اند. خوشبختانه، این وضعیت قابل تغییر است. مدیرانی که توانایی‌های رهبری فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهند، می‌توانند برای دستیابی به اهداف فوق‌العاده برای تیم‌شان الهام‌بخش باشند.

۱- اشتیاق صادقانه

نمی‌­توان اشتیاق حقیقی نسبت به یک کسب‌وکار، محصولات و رسالتش را صحنه‌­سازی و تظاهر کرد. کارمندان اشتیاق تصنعی را از صد فرسخی تشخیص می­‌دهند. اما وقتی اشتیاق و علاقه مدیر حقیقی باشد به دیگران هم سرایت می­‌کند. مثلا، یکی از همکاران مراحل اولیه پروژه اسپیس ایکس با ایلان ماسک گفت محرک واقعی موفقیت این پروژه اشتیاق ماسک برای سفر به فضا بود.

۲- صداقت

رهبران بزرگ چه بخواهند کسی را برای موفقیتی که به­‌دست آورده تشویق کنند، چه اشتباهاتش را گوشزد کنند و چه بخواهند ایمنی و کیفیت را در اولویت قرار دهند، همواره صداقت به‌­خرج می­‌دهند حتی اگر این بهترین گزینه برای به سرانجام رساندن یک پروژه نبوده یا پای سود و زیان شرکت در میان باشد.

«اگر افراد گواهی بر بی­‌صداقتی مدیران بیابند احتمال جبران خسارت به­‌بار آمده بسیار اندک خواهد بود».

۳- مهارت‌­های ارتباطی عالی

مدیران باید بتوانند به افراد زیردستشان انگیزه دهند و آن­ها را راهنمایی و کنترل کنند. اگر مهارت­‌های ارتباطی خوبی نداشته باشند نمی‌­توانند به هیچ­یک از این­ اهداف دست پیدا کنند. علاوه‌­براین، ارتباطات ضعیف می­‌تواند به نتایج ضعیف منجر شود.

مدیرانی که نمی‌­توانند این مهارت­‌ها را به­‌دست آورند معمولا ضعیف و بدون قاطعیت به­‌نظر می­‌رسند. همچنین باید به­‌یاد داشت که گوش کردن بخشی جدایی‌ناپذیر از ارتباط است.

۴- وفاداری

بهترین مدیران می‌­دانند که وفاداری حقیقی دوجانبه است. برای همین هم وفاداری خود را به شیوه‌­ای ملموس که به نفع عضو تیم­شان باشد، ابراز می­‌کنند. وفاداری حقیقی یعنی مطمئن شدن از اینکه تمام اعضای تیم هرآنچه نیاز است برای انجام کارشان در اختیار دارند. یعنی هنگام بحران و تعارض کنارِ اعضای تیم ایستادن. «مدیران بزرگ خود را در خدمت تیم­شان می­‌بینند. کارمندانی که وفاداری مدیرشان را باور می‌­کنند به احتمال بالاتری در مواقع نیاز از خود وفاداری نشان می­‌دهند».

۵- قاطعیت

قدرت تصمیم‌­گیری یک مدیر خوب صرفا به شرایطش محدود نیست. یک مدیر خوب، ریسک تصمیم‌گیری را می‌پذیرد و با آگاهی به اینکه اگر مشکلی پیش بیاید باید پیش از همه و بیشتر از دیگران خود را مسئول بداند تصمیم‌­گیری می­کند.

علاوه‌­براین، مدیرانی که قاطع نیستند اغلب تاثیرگذار هم نیستند. تلاش بیش از حد برای رسیدن به تصمیمِ جمعی می­‌تواند تاثیر منفی داشته باشد. بسیاری از مدیران به­‌جای اینکه تصمیم‌­گیری کنند، اجازه می­‌دهند بحث ادامه پیدا کند و به­ تدریج تصمیمی چهل تکه حاصل می‌­شود که رضایت هیچ کس را جلب نمی­‌کند.

۶- توانایی مدیریت

بسیاری از سازمان‌­ها سعی می­‌کنند از کسانی که صرفا کارشان را خوب بلدند مدیر بسازند. در واقع کسانی که کارکنان خوبی هستند اغلب ویژگی­‌های برجسته‌ای دارند. آن­ها افرادی هستند که محصولات و خدمات شرکت را خیلی خوب می‌­شناسند. و اهداف، فرایندها و محصولات شرکت را درک می‌­کنند.

از طرف دیگر، اینکه کسی کارش را خوب بلد باشد به این معنی نیست که سایر توانایی­های لازم یک مدیر را داراست. مثلا آیا می­تواند الهام­بخش باشد، به دیگران انگیزه دهد، دیگران را راهنمایی کند و آموزش­شان دهد؟ در لیگ برتر بیس­بال با اینکه همه مربی­ها سابقه بازی در لیگ برتر را دارند، لزوما بهترین بازیکنان به موفق­ترین مربی­ها تبدیل نمی­شوند.

۷- توانمندسازی

یک مدیر خوب به توانایی‌­اش برای آموزش و رشد کارمندان زیردستش ایمان دارد. برای همین هم می­‌خواهد افرادش را برای عملکرد مستقل، توانمند کند. این مسئله از این نشات می­‌گیرد که مدیر مطمئن است اعضای تیمش برای رویارویی با هر چالشی کاملا آماده‌­اند. وقتی کارمندان توانا می‌­شوند، احتمال اینکه تصمیماتشان هم به نفع شرکت و هم به سود مشتری باشد، بیشتر است.

۸- کاریزما

در یک کلام، احتمال اینکه افراد از کسانی که دوست دارند، پیروی کنند، بیشتر است. بهترین مدیران خوش‌صحبت، خون‌گرم و صمیمی هستند و صادقانه به دیگران اهمیت می‌دهند.
«اشخاص در هر سطحی از سازمان می‌توانند که باشند با چنین مدیری می‌توانند راحت ارتباط برقرار کرده و از او پیروی کنند».

دوره‌های مرتبط:

شرکت در همایش رایگان MBA 

همه این ویژگی‌ها برای مدیریت عالی کاملا ضروری است. بدون این ویژگی‌ها، مدیران قادر نخواهند بود از حداکثر پتانسیل‌شان استفاده کنند. در نتیجه، کارمندان‌شان هم آن طور که باید نمی‌توانند عمل کنند. برای همین، سازمان‌ها باید بهترین راه‌های شناسایی و اعتلای این ویژگی‌های ضروری در مدیران کنونی و رهبران در حال ظهور را یاد بگیرند.

ترجمه: 

موسسه معنا

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

درباره نویسنده

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.