بهمن, 1396 دپارتمان مدیریت, مقاله مدیریت

شاید جالب باشد که بدانیم لگو، این امپراطوری دانمارکی بازی‌های رنگارنگ، از کجا به موقعیت فعلی خود رسیده‌است و چه فرازونشیبی را در این راه تجربه کرده‌است. امروز، لگو برترین برند تولید اسباب بازی در جهان به شمار می‌آید.
در روز 29 ژانویه، به بهانه روز جهانی پازل به سراغ این نام پرآوازه پازل‌های سه بعدی رفته‌ایم تا پرده از فرازونشیب‌های این برند برداریم.

عبور از تهدید بحران اقتصادی اروپا

کارگاه نجاری اوله کرک کریستیانسن  (Ole Kirk Christiansen)، در سال 1916، با تولید مبلمان چوبی و سایر لوازم خانگی، در بیلوند دانمارک شروع به کار کرد. اما خلاقیت اوله کریستیانسن، در زمان بروز بحران اقتصادی اروپا در دهه بیست میلادی، علاوه بر نجات کسب‌و‌کار او، نطفه‌ عطف فعالیت حرفه‌ای اوله را رقم زد. او به ساخت نسخه‌های مینیاتوری لوازم منزل به‌جای نسخه‌های اصلی روی آورد و وارد عرصه اسباب‌بازی شد. تجربه‌ی ساخت بازی محبوب یویو ولی عدم استقبال ماندگار از آن، بار دیگر اوله را در چالش تغییر مسیر قرار داد و او این بار از یویو های مازاد، ایده ساخت اتومبیل های کوچک را پی گرفت و نام لگو را به معنای “کنارهم می‌چینم.” طی مسابقه‌ای برای برند نوین اسباب‌بازی‌های خود انتخاب کرد.

مواجهه با بازار  پس از جنگ

پس از جنگ جهانی دوم و در سال 1947،  اوله اولین اسباب‌بازی پلاستیکی خود را با قطعات جداشدنی ساخت. از همینجا رقابت با ایده ثبت شده آجرهای پلاستیکی آن زمان، متعلق به شرکت بریتانیایی «کیدی کرفت» Kiddicraft، آغاز شد و همچنین عدم استقبال بازار جنگ‌زده از محصولات پلاستیکی، لگو را بار دیگر با تهدید ورشکستگی مواجه کرد. هفت سال بعد، وقتی فرزند اوله، مدیریت عامل این شرکت را برعهده گرفت، ایده‌های متنوعی را در خلق بازی‌های جدید و حفظ برند لگو به‌کار گرفت تا اینکه ایده ساخت شهرهای مینیاتوری، با اصلاح اتصالات قطعات به‌هم، توانست نتیجه مطلوب صاحبان لگو را حاصل کند.

اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود و لگو بار دیگر در سال 1960 با آتش‌سوزی در انبار ذخیره چوب خود، بحران دیگری را تجربه کرد و پس از آن چوب از محصولات لگو کنارگذاشته شد و اصلاح ویژگی‌های فیزیکی پلاستیک مورد استفاده محصولات و افزایش مقاومت آن در برابر حرارت و خوردگی با اسید و تغییر رنگ، قدرت این برند را دگربار تحکیم کرد.

در سومین نسل مدیران لگو، این کمپانی بارها و بارها ایده‌های متنوع را برای افزایش فروش و عبور از بحران‌های مالی تجربه کرد، ساخت و شبیه‌سازی ماکت‌های متحرک، قطارها، نسخه‌های متخصصین برای بزرگسالان، بازسازی شخصیت‌های سینمایی مثل جنگ ستارگان و بتمن، شهرهای تفریحی لگو و سر آخر اولین فیلم سینمایی لگو، علاوه بر تحمیل هزینه‌های بالا در تولید محصولات و ضرردهی در برخی سال‌های قرن بیست و یکم، موفق شد سه نسل از مخاطبان لگو را همچنان با خود همراه نگه دارد.  امروزه قلمرو تجاری لگو از مرز‌های صنعت اسباب بازی هم فراتر رفته و پارک‌های تفریحی، فیلم‌های سینمایی، کتاب و مجله و حتی لباس کودک نیز بخشی از خدمات ارائه شده توسط این برند به شمار می‌آیند.

منبع:زومیت،

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

درباره نویسنده